”Det här lagrummet är tänkt för alla krisskeden”

Vid exceptionella situationer bör regeringen ha rätten att bevilja samhällsviktig verksamhet ett miljötillstånd som gäller i upp till fem år. Det föreslår utredaren Pär Malmberg. ”Det är verkligen väldigt viktigt för regeringen att ha den här möjligheten", säger han.

"Oavsett Cementa, så är det här ett verktyg regeringen måste ha", säger utredaren Pär Malmberg.
"Oavsett Cementa, så är det här ett verktyg regeringen måste ha", säger utredaren Pär Malmberg.Foto: Bene Riobó, Wikimedia Commons
Johanna Alskog

En regering behöver ha möjligheten att ge samhällsviktig verksamhet ett tillfälligt miljötillstånd, enligt utredaren Pär Malmberg. Han förelår att ett sådant tillstånd ska kunna gälla i upp till fem år, kunna förlängas med ytterligare två år och det ska även gälla verksamheter som inte har ett tillstånd sedan tidigare.

Utredningen tillsattes efter krisen med Cementa, där S-MP-regeringen såg sig tvingad att driva igenom en tillfällig lag för att lösa en situationen med hot om akut cementbrist. Lagen – lex Cementa – fick kritik från flera håll, inte minst rynkade Lagrådet ögonbrynen över en lag som inte var generell utan avsedd för ett enskilt bolag.

Ett lagrum för kris och krig

Men Pär Malmberg vill inte peka på Cementa-situationen som det främsta exemplet på varför regeringen ska kunna gå in och besluta om miljötillstånd, utan situationen i Europa efter Rysslands anfall mot Ukraina.

– Miljöbalken gäller även under höjd beredskap, till och med vid krig i Sverige. Det här lagrummet är tänkt för alla krisskeden, det är en viktig aspekt. Oavsett Cementa, så är det här ett verktyg regeringen måste ha, säger han och tillägger, med hänvisning till förra regeringens krislösning:

– Det här är en permanent lag och den är generell.

Skulle lagen ha gällt Cementa?

Pär Malmberg vill inte uttala sig om situationen med Cementa skulle ha kvalat in som tillräckligt exceptionell enligt de kriterier han förelår i utredningen.

– Det är en bedömning som vi inte har gjort, säger han och hänvisar istället till de krav som ska uppfyllas för att situationen ska bedömas som exceptionell, krav som han beskriver som ”rätt högt ställda”:

Verksamheten ska vara samhällsviktig, den ska behövas för att tillgodose ett väsentligt allmänt intresse och det ska finnas en risk för allvarliga samhällskonsekvenser om behovet inte tillgodoses och behovet ska inte kunna tillgodoses på ett annat tillfredsställande sätt.

Vad gäller följderna för miljön, med ett förslag som får säga innebära friare tyglar för regeringen, så gör utredningen bedömningen att det inte innebär några negativa konsekvenser. Ändringarna syftar till att lösa en akut situation, men upphäver inte miljökraven i Miljöbalken.

– Det är samma materiella krav som regeringen måste ta hänsyn till. Det ändras inte, utan ändringen är processmässig, säger Pär Malmberg.

Överklaga eller överpröva

Utredningen har övervägt att regeringsprövningen skulle ligga inom ramen för ordinarie tillståndsprövning, men ser flera argument som talar mot det. Ett är att beslutet i så fall skulle kunna överklagas, vilket är en tidsödande process. Ett regeringsbeslut kan däremot endast överprövas genom en rättsprövning i Högsta förvaltningsdomstolen.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00