Snabba puckar i EU-nämnden

INTERVJU. EU-nämndens ordförande Jonas Eriksson (MP) om att det kan gå snabbt i arbetet och fördelarna med att företräda ett regeringsparti.

Foto: Fredrik Hjerling
Johan Manell

EU-nämnden skiljer sig från fackutskotten i riksdagen. Den fungerar som ett samrådsorgan med regeringen. Inför rådsmöten besöker ministrarna nämnden för att inhämta den svenska positionen i förhandlingarna. Ordförande för utskottet är sedan juli 2017 Jonas Eriksson (MP). Han menar att en stor skillnad jämfört med ett fackutskott är att EU-nämnden helt styrs av Europeiska rådet och ministerrådens dagordningar.

EU-nämnden behandlar inte motioner och ska inte ta egna initiativ. Det fungerar mestadels bra, enligt Eriksson. Men han medger att han som ordförande ibland får styra så att diskussionen inte svävar iväg.

– Ibland får jag föra tillbaka det till att det är den här dagordningspunkten vi diskuterar. Det är ingen allmänpolitisk EU-debatt, säger han, till Altinget.

Mycket avgörs i utskotten

Gången är sådan att frågorna först har diskuterats i respektive berört fackutskott. Oftast bekräftar EU-nämnden bara den position som fackutskottet har intagit i frågan. Men inte alltid.

Vi är en snabbare organisation än vad utskotten är och har egentligen jour sju dagar i veckan, alla timmar.

– Frågorna är inte 100 procent givna. Det kan vara så att regeringsrepresentanten har ny information som EU-nämnden behöver väga in, säger Eriksson.

Innan en fråga hamnar i EU-nämnden har också regeringspartierna diskuterat vilken position regeringen ska inta. Att Jonas Eriksson företräder ett av regeringspartierna gör också att han inte behöver vara lika aktiv på mötet i själva debatten och argumentationen.

– Vår position företräder ju regeringsföreträdaren direkt.

Snabba puckar

Den kanske största skillnaden i EU-nämndens arbete kontra fackutskotten är att det ibland kan kallas till möte med väldigt kort varsel. Ministrarna lämnar alltid Stockholm med ett mandat inför förhandlingar i Bryssel. Men under förhandlingarnas gång kan diskussionen ta en sådan riktning att mandatet inte räcker till. Då måste ministern få ett nytt mandat.

– Då behöver EU-nämnden blixtsammankallas. Vi måste alltid ha en ledamot i Stockholm. I övrigt är det möjligt att delta på telefon, säger Jonas Eriksson.

För den typen av möten gäller snabba puckar. Två timmar har ledamöterna på sig att avsluta det de håller på med. Det hör inte till vanligheterna men händer ändå några gånger per år, berättar Eriksson. Och den korta inställningstiden är inget problem.

– Det finns många ersättare så kan inte ordinarie går man bara vidare i ersättarkedjan.

Medelsnabba puckar

Men det går snabbt ibland också inför de ordinarie mötena. Dagordningshandlingarna kommer ofta sent och kommissionens position kan komma bara någon dag innan nämnden ska sammanträda.

– Då jobbar man sent. Det finns inte så mycket att välja på, säger Eriksson.

Handlingar kan också komma till ledamöterna vid sittande bord. Och att extra möten kan dyka upp med några dagars varsel hör till vanligheterna.

– Vi är en snabbare organisation än vad utskotten är och har egentligen jour sju dagar i veckan, alla timmar.

Samarbete

I presidiet sitter också vice ordförande Eskil Erlandsson (C). Samarbetet mellan de båda fungerar bra säger Eriksson.

– Båda två är måna att det ska finnas utrymme att tydliggöra politiska skillnader och att det ska finnas underlag som är tydliga så att man politiskt kan ta ställning. Det innebär ju inte att vi i sakfrågorna tycker likadant men vi behöver skapa förutsättningar för att skillnaderna ska bli tydliga. Både för regeringen och för väljarna.

Men ordförandeskapet är inte enbart administrativt.

– Det är också politiskt eftersom det är politisk materia vi hanterar men vi driver inte partipolitik i presidiet.

Regeringsfärgen spelar roll

I den förra mandatperioden var Jonas Eriksson vice ordförande i näringsutskottet. Då som företrädare för ett oppositionsparti. Och han ser att det är en fördel att tillhöra ett regeringsparti.

– Som representant för ett regeringsparti är det klart att man har mer dialog med regeringens representanter innan. Förra mandatperioden bollade jag inte med regeringen. Mina kontakter är väl naturligt lite enklare än för ett oppositionsparti.

Att vara vice ordförande och representera ett oppositionsparti är också knepigare än att vara ordförande och tillhöra ett oppositionsparti, menar Eriksson.

– Som ordförande är det klart att de har större möjligheter att företräda nämnden gentemot regeringen.

Stängda möten

Inför möten i Europeiska rådet sker alltid samrådet med EU-nämnden öppet. I övriga fall är mötena oftast stängda, likt utskottens. Men det tycker inte Jonas Eriksson är ett problem. Han menar att det behövs en töjmån i förhandlingarna och att det är lättare att öppenhjärtigt förhandla om eftergifter och kompensationer vid stängda möten.

– Annars skulle det vara som att spela poker med öppna kort.

Läs också: Kritik mot stängda möten i EU-nämnden

Dokumentation

EU-nämndens planerade sammanträden:

Fredagen den 2 mars
Information och samråd inför dels möte i rådet (miljö) den 5 mars, dels möte i rådet (utrikes frågor- försvar) den 6 mars, dels möte i rådet (rättsliga och inrikes frågor) den 8-9 mars.

Fredagen den 9 mars
Information och samråd inför dels möte i rådet (konkurrenskraft) den 12-13 mars, dels möte i rådet (ekonomiska och finansiella frågor) den 13 mars, dels möte i rådet (sysselsättning, socialpolitik, hälso- och sjukvård samt konsumentfrågor) den 15 mars.

Fredagen den 16 mars
Information och samråd inför dels möte i rådet (utrikes frågor) den 19 mars, dels möte i rådet (jordbruk och fiske) den 19 mars, dels möte i rådet (allmänna frågor) den 20 mars, dels möte i rådet (allmänna frågor art.50) den 20 mars.

Onsdagen den 21 mars
Information och samråd inför Europeiska rådet den 22-23 mars.

Fredagen den 6 april
Information och samråd inför möte i rådet (allmänna frågor- sammanhållning) den 12 april.

Fredagen den 13 april
Information och samråd inför dels möte i rådet (jordbruk och fiske) den 16-17 april, dels möte i rådet (utrikes frågor) den 16 april, dels ev. möte i rådet (allmänna frågor) den 17 april, dels ev. möte i rådet (allmänna frågor art.50) den 17 april, dels ev. möte i rådet (rättsliga och inrikes frågor) den 19 april.

Onsdagen den 9 maj
Information och samråd inför dels ev. möte i rådet (jordbruk och fiske) den 14 maj, dels möte i rådet (allmänna frågor) den 14 maj, dels möte i rådet (allmänna frågor art. 50) den 14 maj.

Fredagen den 18 maj
Information och samråd inför dels möte i rådet (utrikes frågor- handel) den 22 maj, dels möte i rådet (utrikes frågor- utveckling) den 22 maj, dels möte i rådet (utbildning, ungdom, kultur och idrott) den 22-23 maj, dels möte i rådet (ekonomiska och finansiella frågor) den 25 maj.

Onsdagen den 23 maj
Information och samråd inför möte i rådet (ekonomiska och finansiella frågor) den 25 maj.

Fredagen den 25 maj
Information och samråd inför dels möte i rådet (utrikes frågor) den 28 maj, dels möte i rådet (konkurrenskraft) den 28-29 maj, dels möte i rådet (utrikes frågor- försvar) den 29 maj.

Fredagen den 1 juni
Information och samråd inför dels möte i rådet (rättsliga och inrikes frågor) den 4-5 juni, dels möte i rådet (transport, telekommunikation och energi) den 7-8 juni.

Fredagen den 8 juni
Information och samråd inför möte i rådet (transport, telekommunikation och energi) den 11 juni.

Fredagen den 15 juni
Information och samråd inför dels möte i rådet (jordbruk och fiske) den 18-19 juni, dels möte i rådet (sysselsättning, socialpolitik, hälso- och sjukvård samt konsumentfrågor) den 21-22 juni, dels möte i rådet (ekonomiska och finansiella frågor) den 22 juni.

17-19 juni
Cosac plenarmöte

Onsdagen den 20 juni
Information och samråd inför dels möte i rådet (ekonomiska och finansiella frågor) den 22 juni, dels möte i rådet (miljö) den 25 juni, dels möte i rådet (utrikes frågor) den 25 juni, dels möte i rådet (allmänna frågor) den 26 juni, dels möte i rådet (allmänna frågor art.50) den 26 juni.

Onsdagen den 27 juni
Information och samråd inför Europeiska rådet den 28-29 juni.

Fredagen den 6 juli
Information och samråd inför dels möte i rådet (ekonomiska och finansiella frågor) den 13 juli, dels ev. möte i rådet (ekonomiska och finansiella frågor - budget) den 23 juli.

Fredagen den 13 juli kl. 10.00
Information och samråd inför dels möte i rådet (utrikes frågor) den 16 juli, dels möte i rådet (jordbruk och fiske) den 13 juli, dels ev. möte i rådet (allmänna frågor art.50) den 17 juli.

Informella ministermöten

Miljö den 10-11 april

Sysselsättning, socialpolitik, hälso- och sjukvård den 17-18 april

Transport, telekommunikation och energi den 19-20 april

Sysselsättning, socialpolitik, hälso- och sjukvård den 22-23 april

Ekonomiska och finansiella frågor den 27-28 april

Utrikes frågor – försvar den 4-5 maj

Jordbruk och fiske den 3-5 juni


Nämnda personer

Jonas Eriksson

Tidigare riksdagsledamot (MP), tidigare gruppledare
Gymnasielärare (Örebro uni. 1999)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00