Ny strategi för utrikeshandel ska stärka svenska företag – och Sveriges säkerhet

En ny utrikeshandelsstrategi ska stärka svensk export och närvaro på internationella marknader. Den ska genomsyra arbetet på alla departement. ”Alla andra länder gör så här. Vill vi att Sverige ska vara framgångsrikt så måste vi också göra det”, säger bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M).

I många av de stora affärerna så säljer man inte bara en produkt – man gör affärer med ett land, sade Johan Forssell (M) till Altinget, när han tillsammans med Mats Persson (L) och Erik Slottner (KD) presenterade den nya strategin för utrikeshandel. <br>
I många av de stora affärerna så säljer man inte bara en produkt – man gör affärer med ett land, sade Johan Forssell (M) till Altinget, när han tillsammans med Mats Persson (L) och Erik Slottner (KD) presenterade den nya strategin för utrikeshandel.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Anders Gustafsson

Strategin har tre övergripande målsättningar, som ska vara uppnådda 2030 och utvärderas 2026. Delmålen är sammanlagt ett 70-tal. 

I det andra målet pekar regeringen ut att det

Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Rikspolitik

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024