Massivt stöd för svensk linje om e-tidningar
EU. Regeringen har bestämt taktik om moms på e-tidningar i EU-förhandlingarna. Den ska vara 6 procent. Samtidigt är man tveksam till länder som driver 0 procent i moms. Oppositionen och branschen är mycket positiva.
Mattias Croneborg
Tidigare chefredaktör och ansvarig utgivareFör första gången kommer EU:s momspaket upp på minstersrådsmötet nästa vecka då EU:s finansministrar träffas. I regeringens kommentarer till dagordningen har man formulerat den svenska ståndpunkten som följande: ”Regeringens inställning
Om förslaget
I Sverige och många andra EU-länder är det olika momssatser på journalistik och litteratur beroende på om det är på papper eller i elektronisk form. Det är EU-regler som hindrat medlemsländerna att tillåta en lägre momssats (i Sverige 6 procent) på tidningar och böcker.
EU-kommissionen beslutade i förra året om ett stort momspaket för handel med e-varor och e-tjänster. Grundregeln är att moms ska betalas i det landet där slutkonsumtionen sker.
I samband med det stora regelpaket som detta innebär föreslår EU-kommissionen också det ska bli tillåtet med lägre momssatser på all journalistik och litteratur.