Massivt stöd för svensk linje om e-tidningar

EU. Regeringen har bestämt taktik om moms på e-tidningar i EU-förhandlingarna. Den ska vara 6 procent. Samtidigt är man tveksam till länder som driver 0 procent i moms. Oppositionen och branschen är mycket positiva.

Jeanette Gustafsdotter, TU, Per Åsling (C) och Maria Malmer Stenergard (M) är glada över Magdalena Andersson strategi i Bryssel.
Jeanette Gustafsdotter, TU, Per Åsling (C) och Maria Malmer Stenergard (M) är glada över Magdalena Andersson strategi i Bryssel.Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet, Jonas Hellsén, Anna Hult, Moderaterna
Mattias Croneborg

För första gången kommer EU:s momspaket upp på minstersrådsmötet nästa vecka då EU:s finansministrar träffas. I regeringens kommentarer till dagordningen har man formulerat den svenska ståndpunkten som följande: ”Regeringens inställning

Dokumentation

Om förslaget

I Sverige och många andra EU-länder är det olika momssatser på journalistik och litteratur beroende på om det är på papper eller i elektronisk form. Det är EU-regler som hindrat medlemsländerna att tillåta en lägre momssats (i Sverige 6 procent) på tidningar och böcker.

EU-kommissionen beslutade i förra året om ett stort momspaket för handel med e-varor och e-tjänster. Grundregeln är att moms ska betalas i det landet där slutkonsumtionen sker.

I samband med det stora regelpaket som detta innebär föreslår EU-kommissionen också det ska bli tillåtet med lägre momssatser på all journalistik och litteratur.


Altinget logoRikspolitik
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget rikspolitik får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00