Debatt

Konsumentverket riskerar att urholka kommuners hjälp till överskuldsatta

Konsumentverkets förslag om att inrätta en nationell vägledningstjänst för ekonomifrågor riskerar att försämra hjälpen för konsumenterna, skriver representanter för Sveriges konsumenter och Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst (BUS-föreningen).

Närmare 400 000 svenskar är överskuldsatta.
Närmare 400 000 svenskar är överskuldsatta.Foto: Jessica Gow/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Skuldsättningen bland privatpersoner i Sverige har stigit snabbt det senaste decenniet. Mellan 2012 och 2022 ökade den med hela 50 procent, från 67 miljarder till 101 miljarder, enligt Kronofogden. Det är särskilt alarmerande i tider då räntan stiger snabbt och allt fler får svårare att betala. Omkring 400 000 personer beräknas vara överskuldsatta, med allt vad det innebär i form av stigma, ökad risk för fysisk sjukdom, mental ohälsa och självmord. Utöver dem drabbas 173 000 barn som har minst en överskuldsatt förälder.

Varningsklockor ringer

Det är mot den bakgrunden som regeringen 2020 gav i uppdrag åt Konsumentverket att identifiera och stödja samhällsaktörer som kan hjälpa konsumenter vid köp och privatekonomiska problem. Året därpå tillsattes en utredning som ska se över överskuldsättningen och föreslå handfasta politiska åtgärder.

Utredningen presenteras först i slutet av juni, men nyligen publicerade Konsumentverket sin rapport Ett behovsanpassat konsumentstöd (2023:1). ”I uppdraget uttalas bland annat att konsumenter i särskilt behov av stöd ofta är hjälpta av personligt anpassade stödinsatser som kan förhindra att problem uppstår eller förvärras, och att sådana insatser ofta hanteras bra på lokal nivå”, skriver Konsumentverket i sammanfattningen, för att därefter föreslå en nationell vägledningstjänst dit hjälpsökande ska kunna ringa.

Här börjar varningsklockorna ringa, då vi sett modellen rullas ut tidigare. 2015 lanserade Konsumentverket upplysningstjänsten Hallå konsument. Syftet var att skapa ett komplement till den kommunala konsumentvägledningen med rådgivning för den som till exempel hamnat i konflikt med en bilmekaniker eller hantverkare.

Kommuner måste erbjuda skuldrådgivning

Ganska snart visade det sig att komplementet i stället blev en konkurrent. Varför betala för kommunal konsumentvägledning om Konsumentverket erbjuder tjänsten gratis? 2015–2021 la mer än var tredje kommun ner sin konsumentvägledning. Och avvecklingstakten är fortsatt hög.

Varför betala för kommunal konsumentvägledning om Konsumentverket erbjuder tjänsten gratis?

När det gäller budget- och skuldrådgivning kan inte kommunerna slopa ansvaret helt då de är ålagda att erbjuda rådgivning. Men eftersom lagkravet endast säger att kommunerna ska lämna budget- och skuldrådgivning till skuldsatta, och inte i vilken omfattning, anser vi att risken är stor att ambitionsnivån sänks med hänvisning till en nationell vägledningstjänst.

Redan i dag vet vi att budget- och skuldrådgivningen skiljer sig enormt mycket åt kommuner emellan. Medan du kan få ett första möte på några dagar i den ena kommunen kan du få vänta i åtta månader i nästa. På åtta månader hinner en familj bli bostadslös och katastrofen ett faktum. Hur blir det då om hjälpen försvagas ytterligare?

Stärk jämlikheten

Det behövs en lång rad olika åtgärder för att hjälpa redan överskuldsatta och för att motverka att fler hamnar i samma sits. Rätt insatser i ett tidigt skede är viktigt. Då behöver den kommunala budget- och skuldrådgivningen stärkas, inte försvagas. Ett sätt att stärka den är att förtydliga vad kommunernas ansvar är, vad rådgivningen faktiskt ska innehålla. Det gör det också lättare för kommunerna att dimensionera verksamheten rätt. Vilket i sin tur gör att hjälpen blir mer jämlik för alla.

Förhoppningsvis kommer utredningen om överskuldsättning med förslag på lösningar. ”I uppdraget ingår även att främja samverkan mellan aktörer på lokal nivå, inklusive den kommunala konsumentverksamheten”, skrev regeringen när Konsumentverket fick sitt uppdrag. Det borde Konsumentverket tagit fasta på bättre, i stället för att lansera ett förslag som riskerar att urholka det lokala stödet till konsumenterna.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00