Krav på klimathänsyn i ny km-skatt

KILOMETERSKATT. Regeringen kallas nu klok för att ha lyssnat på protesterna mot en vägslitageavgift. Men regeringen får också kritik för att ha gett utredaren Vilhelm Andersson illa genomtänkta direktiv som inte ligger i linje med klimatpolitiken.

Klimatet hamnade helt i bakvattnet när regeringen skrev direktiven till utredningen som skulle ta fram en vägslitageskatt. Helt fel, enligt såväl Åkeriföretagen som tankesmedjan Fores och Norra skogsägarna.
Klimatet hamnade helt i bakvattnet när regeringen skrev direktiven till utredningen som skulle ta fram en vägslitageskatt. Helt fel, enligt såväl Åkeriföretagen som tankesmedjan Fores och Norra skogsägarna.Foto: Pixabay
Johanna Alskog

Förslaget skulle slå orimligt mot branscher som skog och mjölk samt mot norra Sverige.

Pär Lärkeryd, vd för Norra skogsägarna

Man har inte sagt åt utredningen att man ska ligga i linje med klimatmålen.  

Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores

Det är en delvinst, men frågan lever ju kvar. Det är en stor vinst att regeringen har lyssnat.

Tove Winiger, politiskt ansvarig, Åkeriföretagen
Fakta
ur regeringens direktiv till utredningen
En kommitté ska analysera hur en avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar kan utformas. Genom en sådan skatt kan den tunga trafiken i högre grad bära sina kostnader för samhällsekonomin. En vägslitageskatt kan även bidra till att regeringens mål om att minska miljöpåverkan från transportsektorn kan nås. En annan effekt av skatten kan vara att den bidrar till att vissa långväga godstransporter flyttas från lastbil till t.ex. tåg och sjöfart.

När utredaren Vilhelm Andersson på tisdag förmiddag, den 28 februari, lämnar över sitt förslag på en vägslitageavgift till finansminister Magdalena Andersson (S) är det ett förslag som redan är politiskt

Dokumentation

Regeringens direktiv till utredaren

Avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar (kommittédirektiv 2015:47)

 

Idén om en vägslitageskatt härrör från Miljöpartiet som har drivit frågan om en lastbilsskatt, ur MP:s valmanifest 2014-2018:

"flytta långväga godstransporter från lastbil och flyg till tåg och sjöfart. Det ger mindre utsläpp, färre olyckor, minskad trängsel och mindre slitage på vägarna. Alliansen har höjt banavgifterna för tåget. Vi vill sätta stopp för höjningen och i stället införa en lastbilsskatt som även omfattar utländska åkare. Flyget ska bära sina egna klimatkostnader genom en flygskatt."

 

I regeringsöverenskommelsen formulerar Socialdemokraterna och Miljöpartiet så här:

"Vårt mål är att minska miljöpåverkan från transportsektorn och flytta långväga godstransporter från lastbil till tåg och sjöfart. Vi vill sätta igång ett arbete för att under mandatperioden införa en vägslitageavgift som även omfattar utländska åkare."


Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00