Debatt

Rikta cykelpotten till Skåne och få mer cykling för pengarna

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att föreslå en nationell budget för cykelsatsningar, för hjälpa regioner och kommuner att främja cykling. Satsningarna bör göras där det finns förutsättningar, skriver Anna Jähnke (M), Louise Eklund (L) och Yvonne Augustin (S).

”I Skåne finns redan en utbredd cykelkultur”.
”I Skåne finns redan en utbredd cykelkultur”.Foto: Magnus Andersson/TT
Anna Jähnke
Louise Eklund
Yvonne Augustin
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Just nu pågår arbetet med att ta fram en plan för att utveckla framtidens transportinfrastruktur. Totalt ska 799 miljarder kronor användas de kommande tolv åren för att utveckla den. Genom den nationella planen för transportinfrastruktur har regeringen gett Trafikverket i uppdrag att föreslå de åtgärder som ska genomföras fram till år 2033.

Regeringen är tydlig med att planförslaget ska bidra till att det beslutade etappmålet för transportsektorns minskade utsläpp av växthusgaser med 70 procent jämfört med 2010, nås. Då gäller det att de satsningar som görs läggs där de får bäst utväxling.

Gör Skåne till ett föredöme

I Skåne satsas det redan mer än i någon annan region. Cirka 17 procent av de regionala anslagen går till att utveckla och förbättra möjligheterna för att kunna ta sig fram på cykel i regionen. Vi har flera stora satsningar, bland annat nya turistcykelleder för att i framtiden kunna erbjuda hållbara semestrar för såväl regionala som nationella och internationella besökare.

Här pågår arbetet med att förbättra viktiga pendlingscykelvägar in till de större städerna, med syftet att just minska belastningen på de hårt trafikerade trafiklederna och minska utsläppen av växthusgaser. Med större anslag från den nationella planen på denna cykelinfrastruktur kan satsningarna accelereras och bidra till att utveckla Skåne till en internationellt erkänd cykelregion. Sverige kan göra en region till ett föredöme. Men då gäller det att satsningarna görs där.

Omställning av transportsystemet

Det behövs ett samlat grepp för att lyfta de investeringar och satsningar som sker på cykelinfrastrukturen. I Skåne finns redan en utbredd cykelkultur. Att cyklandet ökar kraftigt är en del av Skånes övergripande strategi för en hållbar omställning av transportsystemet.

Att cyklandet ökar kraftigt är en del av Skånes övergripande strategi för en hållbar omställning av transportsystemet.

Grunden för cykelinfrastrukturen finns redan, men behöver på många håll utvecklas och kompletteras för att cykeln ska upplevas som ett attraktivt alternativ och komplement till andra färdsätt. Och inte minst viktigt – i Skåne står marken bar nästan hela året, vilket gör det möjligt att cykla större delen av året, vilket gör att investeringar kan få en högre nyttjandegrad och riskerna för tjälskador och kostnadsdrivande vinterslitage är mindre. Snöskoter till jobbet fungerar mycket sällan i Skåne, men cykel skulle kunna göra det.

Skåne står redo

Av alla resor i Skåne är de korta resorna de absolut flesta. Det finns en stor potential att bidra till Sveriges minskade utsläpp av växthusgaser genom att ge fler skåningar möjligheten att ställa bilen och välja cykeln.

Skåne står redo att göra verkstad av de ambitiösa mål och strategier som har arbetats fram för att bidra till omställningen av ett hållbart transportsystem. När det kommer en snöskotersatsning ska vi inte be om pengar till Skåne. Men då gäller det att en rejäl andel av den aviserade cykelpotten landar där det blir mest cyklat för pengarna.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00