Oklar framtid för regeringens km-skatt

VÄGSLITAGEAVGIFT. Det är fortsatt inte säkert om regeringens löfte att läggas fram ett förslag innan valet kan bli verklighet.

Efter att ha utretts i flera rundor så är det bara några dagar kvar innan regeringens egna deadline löper ut. Senast i vårbudgetpropositionen utlovades det att ett förslag skulle läggas fram innan valet, för hur tyngre transporters slitage på vägarna ska regleras.

Läs mer: Tidsplan för km-skatt ligger fast

Enligt agendan fick förslaget inte någon plats på torsdagens regeringssammanträde, och därefter återstår bara en träff innan valet den 9:e september. Men när Altinget frågar ansvariga ministern Per Bolund (MP) om det kommer någon inriktningsproposition, så vill han inte lämna besked. I ett skriftligt uttalade till Altinget säger ministern att förslaget fortsatt bereds på Regeringskansliet.

– Under nästa mandatperiod vill vi införa ett nytt system som ger rättvisa konkurrensvillkor för svenska åkare mot deras utländska konkurrenter och som möjliggör en överförflyttning av gods från väg till järnväg.

Ministern säger vidare att det nya systemet ska säkra konkurrenskraftiga godstransporter i glesbygd, bland annat genom att ”en stor del av det glesare vägnätet ska undantas från beskattning”.

– Skatten ska dessutom differentieras utifrån om den sker på landsbygd eller i tätort, skriver ministern vidare.

Fokus på avstånd eller inte?

Oavsett om det kommer ett svenskt förslag eller ej så lär diskussionen inte försvinna under nästa mandatperiod. Förhandlingarna om den lagstiftning på EU-nivå som reglerar frågan, det så kallade Eurovinjettdirektivet, förväntas nämligen bli en het potatis för bland annat ministerrådet i höst.

EU-parlamentet är dock klara med sin position, och där backas den linje upp som vill att alla länder ska övergå till det avståndsbaserat beskattningssystem som bland annat finns i Tyskland.

Det är dock en linje som rimmar illa hos flera riksdagspartier. M och C är bland annat uttalat kritiska till ett avståndsbaserat system. Men hos SD så stödjer man en övergång.

Det har bland annat framkommit genom det ställningstagande partiet har gjort i EU-parlamentet. Partiets EU-parlamentariker Peter Lundgren vill dock poängtera att regeringens utformning på en avståndsbaserat skatt inte har deras stöd.
– Vi har sagt nej till kilometerskatten, såsom det svenska förslaget ser ut idag, för det är rena dödsstöten för många av våra åkerier. Inte minst uppe i norra Sverige, säger Peter Lundgren till Altinget och fortsätter:

– Men vi vill gärna ta betalt av de utländska bilarna som trafikerar vägarna i Sverige, för att förbättra den orimliga konkurrenssituationen i Sverige. Men hur man ska lösa det, det är en annan femma. Det är inte något riktigt konkret bra förslag här ännu.

Lundgren kritiserar dagens system för att inte vara tillräckligt träffsäkert, dels eftersom det inte finns tillräckligt med polis ute på vägarna för att kontrollera att förarna betalar för sig. Men också för att det går att undvika avgifterna genom att hålla sig borta från vissa vägar, trots att det orsakar slitage.

– De svenska betalar redan i form av all skatt som de lägger i Sverige, men de utländska blir aldrig beskattade i Sverige, säger Peter Lundgren och fortsätter:
– På något vis måste vi få ordning på det här. Men det får inte bli så att en avståndsbaserad skatt slår mot de svenska åkerierna. Det är här vi ser att vi måste försöka skydda de svenska företagen.
Är ni villiga att bidra med att ta fram ett eget förslag som uppnår dessa målen?
– Vi kommer absolut ha möten internt i partiet efter valet för att ta fram konkreta förslag, säger Peter Lundgren.

Beslutskedja: Avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar

7/5
2015
10/10
2016
28/2
2017
20/9
2017
13/2
2018
20/3
2018
28/5
2018
28/5
2018
19/6
2018
30/8
2018
16/1
2019
17/4
2020

Forrige artikel Höjda klimatbud på EU-nivå hänger löst Höjda klimatbud på EU-nivå hänger löst Næste artikel Greenpeace slår tillbaka mot SD:s bensinutspel Greenpeace slår tillbaka mot SD:s bensinutspel