LKAB kan – trots delvinst – åka på utsläppshandelsnit
Den tyska regeringen vill skjuta fram tidpunkten för när stålindustrin ska betala för sina utsläpp. Därmed missgynnas föregångare med lägre utsläpp som LKAB. Men M+KD-gruppen förespråkar förslaget, som anses minska risk för kostnadssmocka.
Foto: Fredric Alm / LKAB

Jacob Hederos
Redaktör Altinget Infrastruktur, reporter Altinget Miljö och EnergiUnder onsdagen börjar EU-parlamentet sätta ner foten kring flera av de tyngsta regelverken för att staka ut unionens väg mot sitt utsläppsmål.
Och som ett av flera slutliga utspel för att inte skapa alltför högt omställningstryck på industrierna som ingår i klimattullsarbetet, plockar M+KD-gruppen upp ett förslag från den tyska regeringen – med förhoppningen om att kunna få stöd från tyska regeringspartiernas ledamöter i parlamentet.
I vågskålen ligger, enligt olika analyser, mellan 20- och 40 procent av gratisutsläppsrätterna i bland annat stålindustrin.