Klimatkrav för SAS hänger på skör tråd
MOTKRAV. Januaripartierna vill skjuta in miljarder i SAS och förväntar sig höjda klimatambitioner från bolaget i utbyte. Men samtidigt vill regeringen inte låsa sig vid några klimatkrav i förhandlingarna och hos den danska ägaren är tongångarna annorlunda.
MP:s Lorentz Tovatt är ändå hoppfull.
– Jag tror att vi kommer att ha en bra chans i förhandlingarna, säger han.
Jacob Hederos
Redaktör och reporterJanuaripartiernas överenskommelse om förslag till en nionde extrabudget innehåller flera extra tillskott till statliga bolag. Bland annat föreslås att de helstatliga bolagen Lernia och Swedavia ska få ytterligare miljoner och
Bland de mål som antagits redan av SAS återfinns bland annat:
- Att 2020 ska SAS ha minskat bolagets utsläpp av klimatpåverkande koldioxid per passagerare och kilometer med 20 procent jämfört med 2010.
- Att 2030 ska de totala klimatpåverkande koldioxidutsläppen ha reducerats med 25 procent jämfört med 2005.
- Att 2030 ska motsvarande all SAS inrikestrafik i Skandinavien (2018: 17 procent) drivas av biobränsle.
- Svenska staten, 14,82 procent
- Danska staten, 14,24 procent
- Knut and Alice Wallenberg Foundation, 6,50 procent
- Gerald Engström, 4,97 procent
- Dimensional Fund Advisors, 2,51 procent.