Klart med kvotplikt på hållbara flygbränslen – svensk reduktionsplikt hänger löst

I stället för att det svenska flyget ska minska utsläppen med 27 procent till 2030, blir ribban nu lägre än sex procent, enligt S-parlamentarikern Erik Bergkvist. Men han anser inte att det sätter käppar i hjulet för att nå de svenska klimatmålen. ”Det är den andra reduktionsplikten som är avgörande”

EU-systemet ska enligt S-förhandlaren ersätta den svenska reduktionsplikten. "Inget land får springa
före."
EU-systemet ska enligt S-förhandlaren ersätta den svenska reduktionsplikten. "Inget land får springa före."Foto: Jack Taylor © European Union , 2015
Jacob Hederos

Från år 2025 och framåt ska en stegvis ökad inblandning av ”hållbara flygbränslen” införas i EU. Från en nivå på två procent första året, så ska  inblandningen ligga på 70

Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00