Han har dubbelt ansvar för transporternas utsläppsmål

INTERVJU. Sven Hunhammar har dubbelt ansvar för minskningen av transporternas utsläpp – i egenskap av Trafikverkets måldirektör och i rollen som utredare av fossilbils- och bränsleförbud.
– Det är ett väldigt fokus på att nå 70-procentsmålet. Men det är ju ett etappmål, vi ska ner till nettonollutsläpp 2045. Så det gäller att se bortom 2030 också.

Utredningen sjösattes av Per Bolund (MP) precis innan årsskiftet.<br>
Utredningen sjösattes av Per Bolund (MP) precis innan årsskiftet.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Jacob Hederos

Det går inte att låginblanda oss till fossilfrihet. Så hur länge ska vi kunna låginblanda och när ska vi gå över till höginblandade och rena biodrivmedel?

Sven Hunhammar
Måldirektör på Trafikverket och ansvarig utredare

Samtidigt som arbetet med att dra igång den statliga utredningen av ett fossilbils- och bränsleförbud pågår för fullt – varken sekretariat eller expertgrupp är helt klara – skickade Trafikverkets måldirektör

Dokumentation

Dessa frågor behöver svar

Utredningen ska framför allt: 

  1. föreslå ett årtal för när fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige, och vilka åtgärder som kan vidtas i ett långsiktigt perspektiv för att detta skakunna genomföras på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt,
  2. analysera förutsättningarna för att införa ett nationellt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar,
  3. analysera hur ett EU-förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar och en utfasning av fossila drivmedel i EU kan åstadkommas, och
  4. lämna nödvändiga författningsförslag, dock inte inom skatteområdet där endast åtgärder får analyseras och konsekvensanalyser utföras.

    Men utredaren ska också:
  5. kartlägga hur andra medlemsstater med politiska ambitioner att ställa om personbilsflottan arbetar för att uppnå detta,
  6. definiera vad som ska menas med att en bil är bensin- eller dieseldriven i detta sammanhang,
  7. analysera hur marknaden för biodrivmedel skulle påverkas av ett nationellt förbud respektive ett förbud i EU mot nya bensin- och dieseldrivna bilar och effekterna för svenska företags konkurrenskraft samt för möjligheten att bo och verka i hela landet,
  8. analysera förutsättningarna för en anmälan med stöd av artikel 114.5 i EUF-fördraget om att införa ett nationellt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar, och lämna ett underlag som kan ligga till grund för en sådan anmälan,
  9. analysera hur ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar och en utfasning av fossila drivmedel ska kunna införas i EU, och lämna ett underlag som kan ligga till grund för regeringens kommande påverkansarbete gentemot EU för att åstadkomma detta,
  10. analysera andra styrmedel som kan uppnå motsvarande resultat som ett förbud, dvs. att styra försäljningen av nya bilar så att de bidrar till en energi- och resurseffektiv omställning av transportsektorn, och
  11. lämna förslag på hur fordon som drivs med rena eller höginblandade förnybara drivmedel eller är laddhybrider ska kunna undantas från ett förbud.

Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00