Debatt

Grön ungdom: Flygfrågan visar falskheten i högerns klimatengagemang

Trots höga kostnader för både skattebetalare och klimat håller högerpartierna envist fast vid flyget. Att säga sig förespråka en effektiv klimatpolitik och samtidigt lägga miljarder på flygindustrin visar falskheten i högerns klimatengagemang, skriver Grön ungdom.

Varken Västerås, Växjö eller Bromma ingår i beredskapsnätet. Subventionerna till dessa flygplatser går snarare till fossila solsemestrar och handelsresor, skriver debattörerna.
Varken Västerås, Växjö eller Bromma ingår i beredskapsnätet. Subventionerna till dessa flygplatser går snarare till fossila solsemestrar och handelsresor, skriver debattörerna.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Nyligen kom det efterlängtade besked att regeringen föreslår att Bromma flygplats ska stängas. Det är lätt att tro att frigörandet av central markyta i Stockholm med plats för över 30 000 bostäder och minskade kostnader för skattebetalarna är något som även högern skulle uppskatta. Den förhoppningen visades snabbt vara fullkomligt felaktig.

Visar högerns falskhet

Att det är skattebetalarna och välfärden som får stå för notan för flygsubventionerna är dock inget som högerpartierna bryr sig om.

Trots att nedläggningen fått stöd av både Swedavia, flygbolag och näringslivsföreträdare valde C, L, KD, M och SD att gå samman i riksdagens trafikutskott och rösta nej till nedläggningen. Att högern, som ofta talar om vikten av minskat skatteslöseri och en effektiv klimatpolitik, vill fortsätta att lägga skattemedel på det fossila flyget visar tydligt falskheten i deras klimatengagemang.

Förlusterna fortsätter öka

Bromma är inte det enda exemplet på högerns flygvurm. Trots att flygplatsen i Västerås länge krävt subventioner om flera tiotals miljoner varje år för att täcka sina återkommande förluster har högeroppositionen krävt att den ska stå kvar. Även i Växjö, där Vänsterpartiet föreslagit att kommunen ska avsluta ägandet av den förlusttyngda flygplatsen, har högerpartierna stretat emot.

Redan innan pandemin subventionerades de 27 kommunalt ägda flygplatserna med uppemot en halv miljard per år bara för att täcka deras förluster. Att det väntas dröja fram till åtminstone 2027 innan flyget återhämtar sig innebär att förlusterna kommer att fortsätta öka. Att det är skattebetalarna och välfärden som får stå för notan för flygsubventionerna är dock inget som högerpartierna bryr sig om. Medan de är flitiga på att skära ned på andra trygghetssystem verkar höjda bidrag vara deras enda lösning för flyget.

Västerås, Växjö eller Bromma ingår ej

Flygsubventionerna motiveras ofta med att flygplatserna möjliggör ambulans- och brandflyg. Viktigt att komma ihåg i detta är att ingen är emot att det offentliga ska ta ansvar för det samhällsviktiga flyget. Just därför ingår de flygplatser som behövs för den civila beredskapen i det nationella beredskapsnätet, där staten går in och stöttar verksamheterna finansiellt. Men i det nätet ingår varken Västerås, Växjö eller Bromma. Subventionerna till dessa flygplatser går snarare till fossila solsemestrar och handelsresor där tåget ofta är ett fullgott alternativ.

Långt ifrån hållbart

Högerpartierna hävdar också att det är dumt att stänga flygplatser eftersom flyget snart kommer att bli hållbart. Exempelvis menar Liberalerna att Bromma ska bli en ”klimatsmart flygplats för framtiden”. För alla som har koll på klimatkrisen är det dock klart att flyget är långt ifrån hållbart.

Biodrivmedel, som ofta lyfts som universallösning på transportutsläppen, är en begränsad resurs som dessutom likt det fossila bränslet orsakar klimatskadliga höghöjdseffekter. Och fastän det pågår en snabb teknikutveckling inom elflyg är det långt kvar innan hela flygflottan kan elektrifieras. Till dess ska klimatmålen redan vara nådda.

Politik som värnar skattemedlen

Det är dags att genomskåda högerns falska klimatengagemang och försvar av dyra subventioner till flyget. Grön ungdom kräver att nedläggningen av Bromma bara blir starten mot ett stopp för det fossila flygets bidragsberoende. Nästa steg är att sälja statens ägande i SAS, höja klimatskatterna och slopa stöden till flygplatser som inte behövs för den civila beredskapen. Så kan vi öka trycket på flygindustrin att hitta konkurrenskraftiga och hållbara lösningar i stället för att det offentliga ska hålla gammal teknik vid liv genom konstgjord andning. Det är politik för att värna skattemedlen och klimatet på riktigt.

Nämnda personer

David Ling

Språkrör Grön ungdom
Kurser i statsvetenskap

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00