Biodrivmedelssutredare ser öppningar för nya styrmedel

DIREKTIV. Januaripartierna vill minska importen av biobränslen till transportsektorn. Energimyndigheten får i uppdrag att syna olika förslag på stimulansåtgärder.
– Är det så att alla tutar och kör i och med reduktionsplikten, så kan vi luta oss tillbaka, säger Helena Leander på Energimyndigheten.

Hur ska det bli mer svenskt i det som lämnar avgasröret framöver? <br>
Hur ska det bli mer svenskt i det som lämnar avgasröret framöver?
Foto: European parliament /2015
Jacob Hederos

Det går att argumentera för att ett stöd på produktionssidan skulle vara något annat än ett stöd för investeringen. Sedan om man vill ha både ock, eller hur de skulle samspela, det kan jag inte säga så mycket om nu.

Helena Leander
Energimyndigheten

Efter flera politiska åtgärder – reduktionspliktsbesked, öppningar inom Industriklivet för att stödja investeringar i biodrivmedelsanläggningar och kreditgarantierna för att minska riskerna – är ett antal projekt för produktion av biodrivmedel

Dokumentation

Stor potential

I dag importeras närmare 85 procent av biodrivmedlen på den svenska marknaden. Samtidigt som efterfrågan nu ökar i Sverige till följd av den höjda reduktionsplikten, ser efterfrågan också ut att öka på inom EU.

Regeringen vill därför bland annat att Energimyndigheten:

  • Analyserar behovet av styrmedel och tar fram förslag på hur de eventuellt kan utformas.
  • Gör en prognos på hur befintliga och aviserade styrmedel ökar produktionen i Sverige, samt gör en bedömning av hur ytterligare styrmedel skulle kunna utöka produktionen utöver detta.
  • Förslagen ska lämnas senast den 1 oktober 2021, men eventuell budgetpåverkan av nya styrmedel ska meddelas tidigare.

Läs regeringsuppdraget här.


Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00