Årets insamlare ger tips för ökat givande

Branschorganisationen Giva Sverige har utsett årets insamlare. Altinget ringde tre av vinnarna och bad dem ge sina bästa tips för att få givandet att öka även under coronapandemin.

Giva Sverige utsåg årets insamlare för 2020.
Giva Sverige utsåg årets insamlare för 2020.Foto: Giva Sverige
Anders Gustafsson

Stockholms stadsmission samlade på ett knappt halvår in 43 miljoner kronor till sin ombyggnation av mötesplatsen St Paul. De tog därmed hem priset som årets organisation.
Kicki Aldrin är teamchef för insamling.

Kicki Aldrin.
Kicki Aldrin. Foto: Malin Aldrin

– Pandemi eller inte, det krävs ett engagemang från givaren, att de känner att ”mitt bidrag kommer att göra skillnad”. Man väcker det engagemanget med en tydlig vision om vad det är man vill göra.  Och samla inte bara in pengar och släpp givaren sedan, för det är då arbetet egentligen börjar, säger hon till Altinget.

I kategorin företagssamarbete vann Vi-skogen/We Effect för sin kampanj ”Hela Sverige mot hungern”. Den var ett samarbete med de kooperativa företagen Coompanion, Coop, Folksam, Fonus, HSB, KF, Konsumentföreningen Stockholm, Lantmännen, LRF, OK, Riksbyggen och Swedbank.
De samlade in fem miljoner kronor och pengarna används för att stötta fattiga bönder i 20 länder.
Mohammed Mohsen är marknadschef på Vi-skogen och We effect.

Mohammed Mohsen.
Mohammed Mohsen. Foto: Giva Sverige

– Vi försökte vara kreativa och jobba på ett nytt sätt i vår kampanj, säger han till Altinget och fortsätter:

– Vi jobbade mycket med influencers för att nå nya målgrupper och sprida kunskapen bland dem. Men samtidigt som vi testade nytt, jobbade vi med våra befintliga givare. Traditionellt sett når vi givarvänliga äldre, men vi har haft svårt att hitta nya och yngre. I den här kampanjen har vi lyckats nå även unga människor.

– I Sidas opinionsmätningar kan man se att biståndsviljan inte har minskat under pandemin. Men för oss som organisation har det varit svårare att nå ut i mediebruset när så mycket av rapporteringen är coronarelaterad. Fler riskerar nu att dö av hunger än av viruset och det budskapet har varit viktigt för oss att få ut.

Cancerfondens julkampanj ”Tillsammans igen” blev utsedd till årets kampanj. Anders Widlund var projektledare för den.

Anders Widlund.
Anders Widlund. Foto: Giva Sverige

– Jag tror på att göra det superenkelt att ge och då måste man finnas i de digitala kanalerna. Vi har bland annat Swish och en betallösning med Klarna som gör det lätt att skänka pengar. Det satsar vi mycket på, säger han till Altinget.

– Sedan måste man lita på att den fråga man jobbar med är viktig. I vårt fall är det cancer och den är tyvärr alltid aktuell. En av tre får cancer men alla drabbas, brukar vi säga. Det gäller att ta fram kommunikation och kampanjer som berör på djupet. Då måste vi också jobba tillsammans med människor som har en kreativ höjd.

Till Årets givare utsågs Sara Dey på Göteborgs stadsmission. Årets kollega blev Jenny Jonskog på Kvinna till kvinna.

Rädda barnen och Civil rights defenders fick juryns särskilda omnämnande.

Giva Sverige har delat ut pris till årets insamlare sedan år 2002.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00