Åkeribranschen vill ha kilometerskatt
STYRMEDELSSTRID. Åkeribranschen har enats om sin färdplan för att uppnå fossilfrihet, åtta månader efter ursprunglig deadline. Orsaken är bland annat en intern konflikt kring hur organisationen ska se på kilometerskatten.
Jacob Hederos
Redaktör och reporterDet är svårt att satsa på miljö – och hållbarhet om du samtidigt konkurreras ut av företag som erbjuder sin tjänst till ett lägre pris"
Tove Winiger
Sveriges Åkeriföretag
Efter att ha minskat utsläppen med 25 procent mellan år 2010 och år 2016 så kvarstår ändå mycket arbete för åkerinäringen. Godstransporterna från den tunga vägtrafiken står för sju procent
”Miljözon ja, fossilfri zon nej”
Det utlovar branschen:
Även om ingen av åttagandena är konkretiserade i direkta löften, så utlovas det att arbeta med att satsa på längre och tyngre fordon som kan frakta mer med mindre utsläpp och aerodynamiska förbättringar av fordon. De ska även arbeta för att försöka övertyga fler kunder att köpa klimatmässigt bättre transporter, samt utlovar att deras medlemmar ytterligare ska effektivisera valen av fordon utifrån sina uppdrag.
Åtgärder som också diskuteras är att eftersträva större leveransfönster, vilket skulle leda till färre tomtransporter, samt att också arbeta med sparsam körning.
Detta vill branschen ha:
Åtgärderna sträcker sig över energi-, effektivitets- och konkurrensområdet.
ENERGI:
Relevant och tillförlitlig fakta och data som grund
Koldioxidnormer för nya fordon, inte bonus malus
Investeringsstöd till bioraffinaderier
Försvara biodrivmedel i Europa
Reservera biodrivmedel för tung trafik
Utred elväg
EFFEKTIVITET
Förtydliga relationen mellan hänsynsmål och funktionsmål i plan och proposition
Sträva efter att minska utsläpp, inte transporter
En fossilfri lastbil måste också ha en trafikduglig väg
Planera för logistik i staden
Systemperspektiv på logistik
Miljözon ja, fossilfri zon nej
Digitalisera samordning och se upp för delningsekonomi
Utökat vägnät för BK4 - vägar för trafik upp till 74 ton.
Höj volymen på lastbilarna
Omlastningsstöd till andra trafikslag
KONKURRENS
Klimatkrav på offentliga aktörer
Ta strid för klimatet i EU
Avskaffa kombidirektivet
Se över skatter och avgifter i transportnäringen
Klimatstyrande avståndsbaserad skatt