17 av 20 kommunalråd säger nej till miljözoner

MILJÖZONER. Det är få av de ledande politikerna i landets 20 största kommuner som vill införa miljözoner för personbilar. Bara tre av kommunalråden säger "ja" eller "kanske".

I Göteborg och i Helsingborg säger kommunstyrelsens ordföranden nej till att införa miljözoner för personbilar. Men i Stockholm är en utredning på gång.
I Göteborg och i Helsingborg säger kommunstyrelsens ordföranden nej till att införa miljözoner för personbilar. Men i Stockholm är en utredning på gång.Foto: Pixabay
Johanna Alskog

Vi har den bästa luften på decennier i
stockholmsregionen. Det ska finnas
behov för det. Inte bara för att jäklas
med bilisterna.

Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka

Miljözoner är en ganska tung åtgärd som  inskränker på privatpersoner som  investerat mycket i dieselbilar under
förevändning att det skulle vara bra för  miljön. Vi behöver förbättra luftkvaliteten på vissa platser i Uppsala men det finns  andra verktyg.

Erik Pelling, kommualråd, ordförande plan- och byggnadsnämnden, Uppsala

Intresset för att införa miljözoner för personbilar i kommunen är svagt bland de ledande politikerna i landets 20 största kommuner. Det visar Altingets enkät med kommunstyrelseordförandena (i några fall är det

Dokumentation

Regeringens miljözoner
Från den 1 januari år 2020 ska kommunerna ha möjlighet att införa tre olika miljözoner, enligt ändringar i trafikförordningen som regeringen förbereder:

Den första miljözonen
Reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar). Miljözoner finns därför redan i dag i åtta kommuner. Dagens miljözoner innebär att fordon som uppfyller utsläppsklass euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020. Därefter får bara fordon som uppfyller utsläppsklass euro 6 köra i zonen.

Den andra miljözonen
Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 få köra där. Från den 1 juli 2022 kommer kraven skärpas till att endast dieselbilarna Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor.
För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar.
Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här t.ex. elbilar och bränslecellsbilar.

Den tredje miljözonen
Här ställs högst krav. I den zonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.


Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00