17 av 20 kommunalråd säger nej till miljözoner
MILJÖZONER. Det är få av de ledande politikerna i landets 20 största kommuner som vill införa miljözoner för personbilar. Bara tre av kommunalråden säger "ja" eller "kanske".
Johanna Alskog
Redaktör Altinget Miljö och Energi samt Altinget SäkerhetVi har den bästa luften på decennier i
Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka
stockholmsregionen. Det ska finnas
behov för det. Inte bara för att jäklas
med bilisterna.
Miljözoner är en ganska tung åtgärd som inskränker på privatpersoner som investerat mycket i dieselbilar under
Erik Pelling, kommualråd, ordförande plan- och byggnadsnämnden, Uppsala
förevändning att det skulle vara bra för miljön. Vi behöver förbättra luftkvaliteten på vissa platser i Uppsala men det finns andra verktyg.
Intresset för att införa miljözoner för personbilar i kommunen är svagt bland de ledande politikerna i landets 20 största kommuner. Det visar Altingets enkät med kommunstyrelseordförandena (i några fall är det
Regeringens miljözoner
Från den 1 januari år 2020 ska kommunerna ha möjlighet att införa tre olika miljözoner, enligt ändringar i trafikförordningen som regeringen förbereder:
Den första miljözonen
Reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar). Miljözoner finns därför redan i dag i åtta kommuner. Dagens miljözoner innebär att fordon som uppfyller utsläppsklass euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020. Därefter får bara fordon som uppfyller utsläppsklass euro 6 köra i zonen.
Den andra miljözonen
Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 få köra där. Från den 1 juli 2022 kommer kraven skärpas till att endast dieselbilarna Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor.
För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar.
Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här t.ex. elbilar och bränslecellsbilar.
Den tredje miljözonen
Här ställs högst krav. I den zonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.