Regeringens satsning på Klimatklivet behöver fokusera på utbyggnaden av laddinfrastrukturen för tunga fordon om Sverige ska fortsätta hålla högt tempo i elektrifieringen, skriver Thomas Schölin, ansvarig e-Mobility Drivkraft Sverige.
Det finns andra mer träffsäkra satsningar som kan gynna Sveriges mest utsatta hushåll och företag bättre än att ge alla billigare bensin. Det skriver Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet, i en replik.
Åkeriföretagen anser att de ökade stöden för att köpa alternativ till diesellastbilarna inte kan väga upp effekten av sänkt reduktionsplikt. Liberalernas klimatpolitiska talesperson förstår frustrationen. ”Det är då vi får titta på vad man kan göra i stället”, säger Helena Gellerman.
Klimatministerns påstående att Sverige genom sin höga reduktionsplikt ”dammsuger” utbudet av biodrivmedel i unionen är svårt att belägga. Men Sverige befinner sig oavsett i en hopplös situation, anser en av de främsta kritikerna. ”Sverige har målat in sig i ett hörn” säger forskaren Stefan Wirsenius.
Toggle ads