Vägavgiftsutredare får mer tid

Utredaren Christoffer Andersson Calafatis, som ska ro hem ett nytt miljöstyrande system för godstransporter, får mer tid av regeringen. Helt enligt egen begäran. Men den politiska framtiden blir samtidigt mer oklar.

Foto: François Walschaerts © European Union , 2016
Jacob Hederos

Regeringen beslutade i förra veckan att förlänga uppdraget över ett halvår, från den planerade deadlinen i september i år till den 30 mars nästa år, 2022.
– Det vi har angett som skäl är att vi har många komplexa frågor att analysera som är tidskrävande. Dessutom är det ju hela den här EU-biten, där det har pågått en förhandling, som vi har att beakta, sa utredaren Christoffer Andersson Calafatis till Altinget i juni.

Precis innan sommaren blev det nämligen klart vilka ramar som ska gälla framöver på EU-nivå. Tydligare miljöstyrning införs generellt, men tyglarna är ändå relativt lösa de närmsta åren för de länder som likt Sverige använder ett tidsbaserat system idag.

För de andra länderna används den dominerande metoden med kilometerskatt och tullar, vilka nu ska premiera lågutsläppsfordon tydligare från 2023 och framåt.

{{toplink}}
Altinget logoInfrastruktur
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget infrastruktur får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här.

I och med förlängningen försvinner också möjligheten att ro ihop en reformförändring före nästa års val, vilket har varit potentiellt möjligt utifrån den skrivning som återfanns i det tidigare gällande januariavtalet.

0:000:00