Trafikplaneringsfacket: Förtroendekapitalet är kört i botten

Trafikverkets senaste drag att ge bonusar till utvalda grupper inom tågplaneringsarbetet för att bromsa personalflykten har inte bara landat väl, enligt fackliga företrädare. Och samtidigt ser hela det nya planeringssystemet ut att vara i gungning.

Saco:s vice ordförande på Trafikverkets planeringsavdelning befarar att tågledarna kommer att överbelastas i sommar, vilket kan leda till att mycket trafik kan behöva ställas in. <br>
Saco:s vice ordförande på Trafikverkets planeringsavdelning befarar att tågledarna kommer att överbelastas i sommar, vilket kan leda till att mycket trafik kan behöva ställas in.
Foto: Johan Jeppsson/TT
Jacob Hederos

Med ett lönelyft på 4 000 kronor och en ”stanna kvar-bonus” på totalt 85 000 kronor, ska några utpekade personalgrupper fås att stanna kvar på Trafikverket under 2023 och 2024.

Detta är ett av de senaste dragen från Trafikverkets ledning för att mota den kaotiska situationen som uppstått efter att det nya tågplaneringsverktyget rullats ut.

Tågledare och regionala tågtrafikledare omfattas av hela bonusen – men däremot inte andra personalgrupper i organisationen. Det har lett till stor frustration hos bland annat lokala tågtrafikledare och utvecklingspersonal.

Altinget logoInfrastruktur
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget infrastruktur får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00