Anton Säll
Debatt- och opinionsredaktörDet finns en del miljöpartister som säger att Miljöpartiets partiledare Daniel Helldén tog steget över till riksdagspolitiken för att kunna lägga ner Bromma flygplats en gång för alla. Redan för tio år sedan ställde han sig framför en grönskärm och visualiserade hur flygplatsen skulle kunna ge plats för 50 000 lägenheter, spårvagnar och cyklister bakom varje hörn.
Ingen kan anklaga honom för att han inte försökt. Bromma flygplats var en del av avtalet som han slöt med alliansen innan han och hans parti bytte sida i lokalpolitiken. För att stödja Moderaterna fick alliansen lova att inte förlänga avtalet med Swedavia, sa man då.
Miljöpartistiska BRA?
Men det blev inte Daniel Helldén som kom med dödsstöten, trots att Daniel Helldén firat Bromma flygplats avvecklande i alla fall en handfull gånger (ofta genom att jubla i telefon till mig som under några år var trafikreporter i Stockholm) så blev det inte ens den rödgröna majoriteten i stadshuset som sa upp avtalet med Swedavia vid utgången 2038. Flygplatsen – i debatten ofta utmålat som Sveriges kanske mysigaste plats av framför allt kommunalråd i medelstora svenska städer – har länge varit helig för förespråkarna, men när inte ens det dominerande flygbolaget vill vara kvar blir verksamheten svår att driva.
Flygplatsen blev lämnad av det förlusttyngda flygbolaget BRA, en aktör som på förhand inte var given som Miljöpartiets näringspolitiska lieman.
På sociala medier har miljöpartister redan börjat referera till prinsesstårtan som man åt förra gången man ansåg sig ha lyckats stänga Bromma flygplats. Stockholms handelskammare har också gett BRA rätt i sitt beslut, men vill se en utbyggnad av Arlanda i stället. Det vill egentligen inte Daniel Helldén och Miljöpartiet heller se eftersom fler landningsbanor innebär fler flygplan, men om det är något som står klart i frågan om Bromma Flygplats så är det att frågan är en långflygning och inte en 55-minutersflight till Umeå.
Låt Helldén ta sista flyget
Nu ser det ändå ut som att Bromma flygplats kommer att stänga. När affärsresenärerna väljer Arlanda faller hela syftet med att ha en flygplats inne i stan. Röster för att rädda flygplatsen kommer ändå såklart att höras, inte minst ifrån boende bakom flygplatsen som oroar sig för en ny stadsdel med 50 000 invånare när Tranebergsbron redan nu är känd för sina bilköer.
Frågan har inte bara varit viktig för stockholmarna, utan också för de (företrädesvis) socialdemokratiska kommunalråden ute i Sverige. Utan Bromma stannar landsbygden, har vissa menat. Det återstår att se hur mycket som låg i det argumentet.
När flygplatsen invigdes på 30-talet talade kung Gustav V medan prins Bertil var den första flygresenären som landade. Mycket lite tyder på att det kommer bli så, men det vore rättvist om Daniel Helldén i alla fall fick ta den sista landningen innan BRA utrymmer.
Synd för historieskrivningens skull att Daniel Helldén inte flyger utan är mer av en cykelkille.