Helldén (MP) besviken på statens elsparkcykelinsats: De sket i frågan

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) riktar kritik mot regeringen och Transportstyrelsen i en intervju om bland annat elsparkcyklar. 

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Sanna Rayman

I en intervju med Stockholmstidningen Mitti berättar trafikborgarrådet, numera riksdagskandidaten, Daniel Helldén (MP) att han upplever det som orättvist att han har ”fått klä skott för allt som rör elsparkcyklar och oreda i staden”. Helldén menar att en stor del av ansvaret ligger ”hos Transportstyrelsen och regeringen” och menar också att ingen hade kunnat förutspå den fordonsexplosion som det blivit på området, där man gått från 1 000 till 23 000 elsparkcyklar i Stockholm på några år. 

– Jag hade inte en susning att det skulle bli så stort. Men det är lätt att glömma att då fanns också lånecyklar och även låneskateboards. Det var ingen som visste vad som skulle fylla staden, säger han. 

Transportstyrelsen ”sket i frågan”

Helldén beskriver också att staden väntade in en utredning från Transportstyrelsen som kom i våras. Helldén är dock är kritisk till innehållet och säger att utredningen inte gav många svar.

– När Transportstyrelsen i princip sade att de sket i frågan, då valde vi att själva gå framåt, säger han till Mitti.

Ett nytt förslag om avgifter och tillstånd ska snart klubbas i trafiknämnden i Stockholm. Exakt hur villkoren för tillstånd ska se ut är ännu oklart. 

Här ratas cyklarna

Många städer brottas med problemen kring elsparkcyklar och i somras rapporterade SvD om hur flera städer valt att tacka nej till etablering. Exempelvis Kalmar, Kungälv, Södertälje och Växjö kommun har sagt nej till olika bolag som vill placera ut sina fordon i staden.

– På grund av att vi har fått information om att det har varit så mycket stök och oordning med elsparkcyklar så har vi valt att avvakta, sade Sofia Stynsberg (M), ordförande i tekniska nämnden i Växjö kommun, till SvD.

Cykelfråga till regeringen

Häromveckan kom krav från M, SD, C och V att regeringen skulle göra något åt ordningsproblemen med elsparkcyklarna i landets städer. Även enskilda ledamöter från övriga partier har skrivit motioner med liknande innebörd, vilket bland andra SR har rapporterat om.

Infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) svar var då att det i första hand är kommunerna som ska reglera elsparkcyklarna. Han uteslöt dock inte nya regler i framtiden. 

 

Nämnda personer

Daniel Helldén

Språkrör Miljöpartiet
Doktor i statsvetenskap (Stockholms uni.)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00