Debatt

Fler vägkontroller och skärpta straff

Vägkontrollerna borde läggas på en särskild enhet inom polisen och skiljas från ordinarie polisverksamhet. Ge dem egen styrning och egen budget, föreslår Thomas Morell (SD).

Naturligtvis räcker det inte med enbart vägkontroller, men kontrollerna har möjlighet att begränsa det ekonomiska flödet till de kriminella, skriver debattören.
Naturligtvis räcker det inte med enbart vägkontroller, men kontrollerna har möjlighet att begränsa det ekonomiska flödet till de kriminella, skriver debattören.Foto: Johan Nilsson/TT
Thomas Morell
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Polisens förmåga att lösa brott har varit på allas läppar den senaste tiden. Detta mot bakgrund av framför allt de 63 människor som dödades med skjutvapen i Sverige 2022. Dödskjutningarna i Sverige har ökat sedan 2013, i skarp kontrast mot den nedåtgående trenden i Europa, och förra årets ökning är exceptionell. Den direkta orsaken står givetvis att finna i den kriminella världen, men den politiska grunden lades för flera decennier sedan med en oansvarig invandringspolitik samt en slapphänt hantering av rättsväsendet och neddragningar inom polisen. Ett specifikt område som jag i denna text vill lyfta är nedmonteringen av kontroller på väg. 

Dödskjutningarna i Sverige har ökat sedan 2013, i skarp kontrast mot den nedåtgående trenden i Europa, och förra årets ökning är exceptionell.

Jag har under många år lyft vikten av vägkontroller och jag vidhåller vikten av en väl fungerande kontroll av den yrkesmässiga trafiken. Polismyndigheten ansvarar för kontroller av fordon och förare. I dagsläget finns två personalkategorier ute på kontrollplatserna. Det är polisman med särskilt förordnande för flygande inspektion samt bilinspektörer. I vissa fall kan besiktningstekniker hyras in av Polismyndigheten och dessa kommer främst från besiktningsbranschen. Besiktningstekniker har dock inte något förordnande att på egen hand utfärda något föreläggande. Besiktningstekniker kan inte heller utföra kontroller av kör- och vilotider.

Personalen ska kunna vara beväpnad

För att effektivisera kontroller på väg bör verksamheten skiljas från ordinarie polisverksamhet och läggas under en särskild enhet inom polisen, som ansvarar för kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Enheten ska ha egen styrning, frikopplad från regioner och lokalpolisområden. Dessutom ska verksamheten styras av en egen budget på liknande sätt som Ekobrottsmyndigheten eller Säkerhetspolisen.

Polisen är idag hårt ansträngd av det grova våldet och det är därför inte troligt att poliser tas i anspråk för kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Dessutom krävs stora utbildningsinsatser för att en polis ska kunna övergå till kontroll av den yrkesmässiga trafiken. I samband med föreslagen omorganisation ska bilinspektör som tjänstebeskrivning ändras och därmed ges ökad behörighet. Det innebär att dagens tjänst som bilinspektör i praktiken upphör och personal som uppfyller kompetenskraven utbildas till en högre tjänstenivå. Dessutom ska personalen kunna vara beväpnad, inneha rättigheter att förhindra fortsatt färd och ha rätten att bruka våld i sin tjänsteutövning. Kort sagt, personalen i den särskilda enhet som utför kontroller på väg ska ha alla nödvändiga befogenheter i sin tjänsteutövning.

Fler vägkontroller och skärpta straff

För att uppnå detta bör förslagsvis dessa inspektörer skickas på det nyskapade snabbspår för civilanställda som nu tillhandahålls av polisutbildningen.

Polisledningen måste snarast möjligt få i uppdrag att bygga upp en väl fungerande kontrollverksamhet på väg för att stoppa de aktörer som skapar förutsättningar för de kriminella att bygga ekonomiska muskler. Med fler kontroller på vägarna och skärpta straff kommer det att bli lättare att komma tillrätta med gängen och deras framfart i landet. Naturligtvis räcker det inte med enbart vägkontroller, men kontrollerna har möjlighet att begränsa det ekonomiska flödet till de kriminella.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00