EU överens om grönare vägavgifter – men svenskt vägval kan dröja

Vägslitageavgifter, som kan stå för en närmre än fjärdedel av de årliga kostnaderna för lastbilstransporter, ska rabatteras utifrån utsläppen framöver. Men miljöstyrningen i det nya systemet som lagstiftarna enades om i natt sågas av både den gröna och den kristdemokratiska förhandlaren.

Mer morötter och piskor införs utifrån ett miljöperspektiv på de tyngre transporternas vägavgifter framöver i EU. Men vilka val som Sverige tar utifrån ramarna som ges kan dröja längre än planerat. <br>
Mer morötter och piskor införs utifrån ett miljöperspektiv på de tyngre transporternas vägavgifter framöver i EU. Men vilka val som Sverige tar utifrån ramarna som ges kan dröja längre än planerat.
Foto: Nikolay Doychinov © European Union , 2015
Jacob Hederos

Efter över fyra års diskussioner kunde EU-lagstiftarna i natt enas om de nya miniminivåerna för hur vägavgifter får tas ut för tyngre transporter i unionen. I stora drag innebär reformen

Altinget logoInfrastruktur
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget infrastruktur får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
Senast från Infrastruktur

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024