Det är hög tid att avskaffa den svenska flygskatten. Den är inte en skatt på utsläpp, och den främjar inte hållbarare flyg. Det skriver Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, och, Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg.
Efter att ha skjutit till en miljard för att förhindra en kostnadshöjning för säkerhetskontroller på flygplatser sonderar regeringen nu terrängen för att sänka flygskatten och öppna för regioner att upphandla egna flygrutter.
EU-parlamentet fick ge upp kraven på att enklare kunna straffa medlemsländer som inte lever upp till de gemensamma transportinfrastrukturpolitiska målen. Men de grönas förhandlare Jakop Dalunde (MP) ser samtidigt att tyglarna stramas åt i nya TEN-T-reglerna. ”Det kommer bli politiskt och logistiskt svårare att ta sig ur sina åtaganden.”
FN:s flygsamarbete vill minska de fossila utsläppen till 2030. Sveriges förhandlare Kajsa Lindström på Transportstyrelsen är nöjd med att det nu finns en global vision. ”Det är jätteviktigt”, säger hon.
Toggle ads