Utredarens svar på reseavdragskritiken: En del missförstånd

REMISSRUNDA. En övervägande majoritet är positiv till den föreslagna förändringen av reseavdraget – samtidigt finns det hårda kritiker som anser att landsbygden missgynnas. Men utredaren Lennart Olsen anser att delar av kritiken baseras på missförstånd.

Om förslaget skulle gå igenom beräknas 20 procent av reseavdragsmottagarna bli kollektivtrafiksresenärer, jämfört med dagens fem procent. <br>
Om förslaget skulle gå igenom beräknas 20 procent av reseavdragsmottagarna bli kollektivtrafiksresenärer, jämfört med dagens fem procent.
Foto: News Øresund
Jacob Hederos

Vi har analyserat det här med regionförstoring och vår slutsats är att det blir nog en väldigt liten förändring. Det blir varken en större försämring eller förbättring

Lennart Olsen
Utredare (MP)

I januariavtalets 23:e punkt utlovas en reform av det nuvarande reseavdraget under mandatperioden. Nu kan regeringssamarbetet dra igång det politiska arbetet.

Detta då resultatet av balansgången mellan de något konfliktartade

Dokumentation

Det är förslaget

• En avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion för längre resor mellan bostaden och arbetsplatsen (arbetsresor) införs.
• Skattereduktion ges för den del av avståndet mellan bostad och arbetsplats enkel väg som överstiger 30 kilometer och upp till och med 80 kilometer.
• Skattereduktionen beräknas utifrån det faktiska antalet resdagar under beskattningsåret, från 60 till 210 dagar.
• Skattereduktionen är 60 öre per kilometer oavsett vilket färdmedel som används.
• Vid bristfällig kollektivtrafik medges ytterligare skattereduktion med ett fast belopp om 20 kronor per resdag vid avstånd från 30 kilometer och uppåt och ett rörligt belopp på 60 öre per kilo meter för avstånd mellan 80 och 150 kilometer.
• Sjuka eller funktionsnedsatta som tvingas använda egen bil eller förmånsbil får skattereduktion för den del av avståndet enkel väg som överstiger 10 kilometer och upp till och med 150 kilometer.
• Skattereduktion ska ges med 30 procent av skäliga utgifter för väg-, bro- eller färjeavgifter i samband med arbetsresor för den del av de sammanlagda utgifterna som överstiger 8 000 kronor under beskattningsåret under förutsättning att kravet på bristfällig kollektivtrafik är uppfyllt.
• Avdraget för trängselskatt avskaffas.
• Administration och kontroll utvecklas och görs säkrare genom att arbetsgivaren ska lämna uppgift om arbetsplatsens adress i arbetsgivardeklarationen.
• De föreslagna författningsändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2021.
Källa

Fler frågor från remissinsatserna och svar från utredaren:

Klimatkommunerna och Naturvårdsverket tar upp frågan om att nuvarande regelverk uppmuntrar till bilförmåner och menar att förslaget bidrar till ytterligare förstärkning av det incitamentet.
Svar: Användande av egen bil i tjänsten och resor med tjänstebil berörs inte alls av förslaget, det är ett annat ersättningssystem där vi inte föreslår några förändringar. Resor till och från arbetet med förmånsbil (bil som arbetsgivaren tillhandahåller och som du får ta upp ett förmånsvärde för i deklarationen som beskattas som lön) får samma avståndsbaserade skattereduktion som alla andra. Det är själva idén med den avståndsbaserade skattelättnaden att den ska vara färdmedelsneutral, skatteverket behöver aldrig ta in uppgifter om hur man reser. Det blir ofta mer förmånligt än idag för innehavare av förmånsbil eftersom de idag endast får göra avdrag för drivmedelskostnaden, vilket i o f s kan diskuteras om det är korrekt. Men förmånsbilsbeskattningen är ett stort kapitel för sig och vi har skrivit att om man anser att de reglerna är alltför förmånliga bör reglerna ändras där i stället, vilket i så fall nog kräver en egen utredning.

Flera remissinstanser pekar på att 60 dagarsgränsen för att kvalificera sig för skattereduktionen kan vara problematisk. Bland annat skriver VTI att ”Varje dag en person mindre är arbetslös eller en person som redan är i arbete kan få ett mer ”högproduktivt” jobb är en samhällsekonomisk vinst. Om detta inte sker p.g.a. pendlingskostnaden är det en förlust.”.
Svar: Det behövs en undre gräns för att undvika alltför omfattande administration av småbelopp för tillfällighetsresenärer, till exempel sommarlovsjobb eller att man börjar jobba sent på året. En sådan gräns finns även i dagens system men då uttryckt som att man måste komma upp i kostnader över 11 000 kronor för att få avdrag. Detta motsvarar ofta betydligt mer än 60 dagar, så denna gräns är snarast en förbättring. Några remissinstanser har också pekat på s.k. veckopendlare som har dubbel bosättning och som kanske inte reser mer än 60 dagar på ett år. Dessa får dock ersättning för s.k. hemresa enligt systemet för dubbel bosättning som inte alls berörs av systemet för arbetsresor.


Altinget logoEU
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget eu får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00