Debatt

Drivkraft Sverige: Dags att Sverige EU-harmoniserar reduktionsplikten

Sverige ska under de kommande åren implementera EU:s stora klimatlagstiftningspaket. För att detta ska kunna gå måste långsiktig politik gälla – i hela EU. Därför föreslår vi ett harmoniserat omställningssystem. Det skriver Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige. 

”Regeringen brukar säga att vi inte ska lägga alla ägg i samma korg. Det undviker vi med sådant system”, skriver Drivkraft Sverige.
”Regeringen brukar säga att vi inte ska lägga alla ägg i samma korg. Det undviker vi med sådant system”, skriver Drivkraft Sverige.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Jessica Alenius
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

De kommande åren ska Sverige implementera EU:s stora klimatlagstiftningspaket. Det innebär flera förändringar på drivmedels- och transportområdet. Elektrifieringen av transportsektorn är central för att minska utsläppen, men inte tillräcklig om vi ska klara kraven från EU eftersom det kommer ta lång tid innan fordonsflottan elektrifierats. Vi behöver en långsiktig politik för detta gap.

Den politik som präglat transportsektorn under flera år, där definitionen av en miljöbil har pendlat och satsningar på etanolbilar, snåla dieselbilar och nu elbilar tillsammans med sänkningen av reduktionsplikten, har medfört en stor ryckighet för både konsumenter och företag.

Dags att harmonisera omställningssystemet 

För att få till en långsiktighet så föreslår vi ett EU-harmoniserat omställningssystem som ska vara teknikneutralt och inkludera alla förnybara energibärare, flytande biodrivmedel, biogas, el, och elektrobränslen. Systemet kan därmed leverera kostnadseffektivt över tid. I takt med att fordonsflottan elektrifieras kan flytande biodrivmedel och biogas täcka upp. Ett omställningssystem inkluderar även nya drivmedel som idag är i sin linda, såsom vätgas och elektrobränslen och bör grunda sig på följande principer:

  1. Konkurrenskraftigt.
    Oavsett val av åtgärder och styrmedel så kommer drivmedelspriserna att öka till följd av Sveriges krav i ESR-lagstiftningen. Ur svensk konkurrenskrafts perspektiv bör prisnivån för bensin och diesel, med inblandning av biodrivmedel och övriga energibärare, ligga i paritet med jämförbara länder i vår närhet. Systemet behöver därför kunna anpassas genom att införa en fungerande prismekanism om priserna skulle öka kraftigt.
  2. Tryggt.
    Med ökad inhemsk produktion av förnybara drivmedel blir vi mindre beroende av import av fossila drivmedel och med fokus på råvaror från vårt geografiska närområde, ökar vi vårt självbestämmande och beredskap. Detta har tyvärr blivit allt viktigare till följd av omvärldsläget. Att förbättra förutsättningarna för Sverige att vara ledande när det gäller produktion av biodrivmedel stärker konkurrenskraften samtidigt som det ger gröna arbetstillfällen och möjliggör för export.
  3. Hållbart.
    Sverige behöver minska det fossila och öka det fossilfria. Enligt EU:s ESR-förordning måste utsläppen från den icke handlande sektorn minska med 50 procent till 2030 jämfört med 2005. Eftersom Sverige framgångsrikt reducerat utsläppen från uppvärmning av byggnader så vilar ett stort ansvar på transportsektorn. Biodrivmedel är producerade från förnybar biomassa och minskar klimatpåverkan med upp till 100 procent jämfört med fossila drivmedel. Systemet bör premiera bra biodrivmedel som ger hög klimatnytta och givetvis följa de hållbarhetskriterier som EU fastställt.

Drivmedelsbranschens investerar, producerar och distribuerar alla drivmedel som är lönsamma och har en stabil marknad. Om dessa förutsättningar hela tiden förändras så finns det en risk att omställningen försenas i kombination med att den blir dyrare än nödvändigt.

Regeringen brukar säga att vi inte ska lägga alla ägg i samma korg. Det undviker vi med sådant system. Det är inte antingen eller, både elektrifiering och biodrivmedel behövs. Det stärker diversifieringen och ökar därmed Sveriges möjlighet till en trygg och hållbar mobilitet. Systemet vi föreslår skulle förbättra långsiktigheten och minska ryckigheten. Det skulle också förbättra investeringsklimatet för en storskalig omställning – oavsett om det är biodrivmedel, biogas, förnybar vätgas, elektrobränslen eller el.

Nämnda personer

Jessica Alenius

Vd Drivkraft Sverige
Pol. mag i naitonalekonomi (Linköpings uni., 1999)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00