Debatt

Replik: Prioritera Vätterlänken som dubbelspår med gods

Det behövs en riktig dubbelspårig stambana som går via Jönköping och kan ta alla sorters tåg – även godståg. Det skriver Håkan Norén, journalist och oberoende järnvägsdebattör, i en replik.

Järnvägsförbindelserna från Jönköping skulle behöva förbättras, menar debattören.
Järnvägsförbindelserna från Jönköping skulle behöva förbättras, menar debattören.Foto: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

”Det tar i dag närmare två timmar med tåg mellan Jönköping och Linköping och över tre timmar till Norrköping.” Det konstaterar de två moderata regionråden Jan Owe Larsson och Tommie Ekered, som representerar regionerna Östergötland respektive Jönköping, i Altinget och vill råda bot på det.

Jönköping behöver bättre järnvägsförbindelser

Det ska ske med något som har fått namnet Vätterlänken. Men vad det är framgår ganska otydligt i inlägget, som mest är en plädering för att länken behövs. Den egentliga Vätterlänken, det vill säga den nya bana som skulle förbinda Jönköping med Södra stambanan nämns knappast alls.

Läs också

Det är inte svårt att hålla med de båda regionråden. Det vore helt rimligt att Jönköping fick en bättre järnvägsförbindelse norrut. Om man från Stockholmshållet ska besöka staden får man ta tåget till Nässjö och byta tåg där. Den så kallade ”idéstudien” som debattörerna baserar sitt inlägg på uppehåller sig dock mest kring hur man ska höja kapaciteten på Södra stambanan. Vilket inte är något nytt. Det har diskuterats i många andra sammanhang. En sådan kommer med säkerhet, vare sig den kallas Vätterlänken eller något annat.

Enkelspårig satsning

Den stora vinsten och samhällsnyttan måste rimligen vara satsningen på själva länken mellan Södra stambanan och Jönköping, så att man slipper vändan förbi Nässjö. Men det berättas inte trots att mer fakta finns i ”idéstudien”.

Så här är det tänkt att själva länken från Jönköping till Södra stambanan ska utformas i grova drag:

  • Stationsläge Jönköping central behålls och stationen kompletteras eventuellt med ytterligare en stamplattform.
  • Den följer Jönköpingsbanan öster ut via Huskvarna i riktning mot Nässjö.
  • Det blir en kapacitetsförstärkning av Jönköpingsbanan mellan Jönköping central–Tenhultsdalen.
  • Det byggs ett nytt enkelspår för högsta hastighet 250 kilometer/timme från en plats väster om Tenhult.
  • Det blir en anslutning till Södra stambanan söder om Tranås vid Frinnaryd-Gripenberg.

I debattinlägget heter det att Vätterlänken ”klarar av att hantera godstrafikens ökade krav på kapacitet i området”. Men det gäller knappast Jönköping. Den föreslagna nya länken mellan stambanan och Jönköping blir enkelspårig, och såvitt jag kunnat utläsa byggd endast för persontrafik. Det föreslås en andra etapp men själva Vätterlänken förblir i det förslaget fortfarande bara enkelspårig, endast kompletterad med ett mötesspår mellan Jönköping och Södra stambanan.

Enas över partigränserna

Dessutom föreslås i etapp två en ny station vid Södra Munksjön. Man får tänka sig en billigare version än den station i flermiljardklassen som planerades där för den stoppade höghastighetsbanan. Till den föreslås en enkelspårig bana kallad Ulricehamnslänken. Men någon fortsättning väster ut anges inte.

Det vore helt rimligt att Jönköping fick en bättre järnvägsförbindelse norrut.

I en tidigare debattartikel i Altinget har jag föreslagit att politikerna bör enas över partigränserna för att bygga den tidigare föreslagna järnvägen Tranås-Jönköping-Ulricehamn-Borås-Göteborg. Men inte som höghastighetsbana, utan som en dubbelspårig ”riktig” stambana som kan ta alla sorters tåg – även godståg.

Chansen till en sådan bana har ökat då Natomedlemskap skulle kräva bättre järnvägsförbindelser i väst-östlig rikting för att kunna överföra både trupp och krigsmateriel från västsvenska hamnar för vidarebefordran via östsvenska hamnar till Finland och Baltikum.

Prioritera dubbelspår

En sådan bana skulle på ett helt annat sätt gynna näringsliv och boende i hela området öster om Vättern, genom snabba persontransporter till västra Sverige. Den skulle också tillfredsställa näringslivets behov av godstransporter från de västsvenska hamnarna. Och från Norrköpings hamn vore det möjligt att skicka produkter i andra riktningen.

Om förbindelsen mellan Södra stambanan och en station vid Södra Munksjön byggs som dubbelspår som även klarar gods ökar rimligen möjligheterna till en sådan satsning. Det borde därför bli högsta prioritet i det fortsatta arbetet med Vätterlänken.

Läs tidigare inlägg i debatten

Bortse inte från Vätterlänken

Kartan ska inte vara ett hinder för verkligheten. Vi kommer gemensamt att arbeta för att Vätterlänken så fort som möjligt blir verklighet – med eller utan alternativ finansiering. Det skriver Jan Owe Larsson (M) och Tommie Ekered (M), regionpolitiker i Östergötland respektive Jönköping.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00