Ny nationell strategi ska främja företag i kreativa branscher – ”Mer än kulturpolitik”

Utredare Tobias Nielsén har presenterat en tioårig nationell strategi för de kulturella och kreativa branscherna. Bland annat föreslås ett delat ansvar mellan kultur- och näringsdepartementet, där näringsministern är ansvarig vartannat år.

Den nya nationella strategin omfattar en tiondel av landets alla företag, vilket är cirka 130 000.
Den nya nationella strategin omfattar en tiondel av landets alla företag, vilket är cirka 130 000.Foto: Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet
Rebecka Prahl

– Kulturlivet är en del av näringslivet. 92 procent av det ekonomiska förädlingsvärdet i den kulturella och kreativa branschen skapas av företag som omsätter runt 400 miljarder kronor varje år,

Altinget logoArbetsmarknad
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget arbetsmarknad får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Senast från Arbetsmarknad

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdChristoph NørgaardOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024