Fackligt genombrott i gig-företag: “Banbrytande”

TRYGGHET. Den fackliga utvecklingen inom gig-ekonomin är nära ett historiskt genombrott. Transport har träffat ett “hyfsat avtal” med matleveransföretaget Foodora. “Uppdragstagarmodellen är svår” medger Transportföretagen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Marie Lundahl

De gig-företag med cykelbud och liknande som levererar mat i många svenska städer har uppmärksammats för mycket dåliga arbetsvillkor, låga löner och olyckor.

Men sedan över 1,5 år tillbaka har LO-fackförbundet Transport förhandlat med matleveransföretaget Foodora. Nu har parterna enats om innehållet i ett avtal som börjar gälla den 1 mars, efter att fackets och företagets styrelse skrivit under.

"Det här är något som är banbrytande i den här branschen och visar att man kan vara en del av den svenska modellen", säger Foodoras vd Hans Skruvfors till Sveriges Radio.

“Hyfsade villkor”

Ännu har inga detaljer avslöjats, men på fackförbundet Transport är man nöjd. Enligt Peter Winstén, avtalssekreterare, har förbundet fått till “hyfsade villkor”.

Matleveransarbetarna är en utnyttjad grupp på arbetsmarknaden.

Peter Winstén, Transportarbetareförbundet
Avtalssekreterare.
Peter Winstén, avtalssekreterare Transportarbetareförbundet.
Peter Winstén, avtalssekreterare Transportarbetareförbundet. Foto: Transportarbetareförbundet

– Man måste börja någonstans. Matleveransarbetarna är en utnyttjad grupp på arbetsmarknaden och det har inte funnits kollektivavtal för den typen av verksamhet tidigare.

Är detta ett genombrott för den fackliga rörelsen?

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen. Foto: Lena Engstrand

– Ja, det är en stor framgång. Det är viktigt att alla på svensk arbetsmarknad har lika villkor.

Tryck i förhandlingarna

Förhandlingarna har byggts upp gradvis.

– Först var vi tvungna att skapa en organisation och rekrytera medlemmar för att få tryck i förhandlingarna.

För närvarande finns ett hundratal fackliga medlemmar.

– Till skillnad från för ett år sedan, då vi hade sex-sju stycken.

Hur kommer kollektivavtalet påverka övriga gig-ekonomin?

– Det återstår att se. Foodora skiljer sig från de renodlade gig-företagen på grund av att de faktiskt anställer sin personal.

– Men det finns fortfarande andra företag med cykelbud, biltvätt eller skräphantering. Där kvarstår stora problem med arbetsmiljö, skatt och pensioner.

Mer seriös

Enligt Peter Winstén har gig- och matleveransföretag med kollektivavtal mycket att vinna på jämfört med liknande företag utan avtal.

– Många konsumenter vill helst välja seriösa verksamheter, vilket antagligen kommer att gynna företaget.

Uppdragstagarmodellen är svår

Med reservation för att man ännu inte sett det nya kollektivavtalet anser även branschorganisationen Transportföretagen att utvecklingen är positiv. Enligt vd Marcus Dahlsten är det är viktigt att gig-företagen blir mer seriösa som arbetsgivare.

– Det är bra att de blir en del av den mer traditionella arbetsmarknaden. Regelverken är ju uppbyggda på förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare, avtal och löner, säger han till Altinget.

– Uppdragstagarmodellen som gig-företagen har är svår att passa in i modellen som finns just nu.

Lockar investerare

Enligt Marcus Dahlsten kommer gig-företagen att anpassas till övriga delar av arbetsmarknaden, och bli mer lika äldre företag ju längre de verkar i näringslivet.

Varför då?

– I många sammanhang blir det enklare för företaget att locka till sig investerare och bygga på sitt varumärke om de har kollektivavtal.

Att gig-företagen samtidigt påverkar traditionella former för företagande och banar väg för en utveckling utesluter han inte.

Läs också


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00