Debatt

Debatt: Fler behöver hjälpa till med utbildning av bussförare

DEBATT. Krångliga regelverk för unga ökar bristen på busschaufförer. Därför behöver det göras ändringar och Skolverket behöver hjälpa till ekonomiskt, menar Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagarna. 

Bussbranschen behöver hjälp från riksdag, regering, myndigheter som Arbetsförmedling och Skolverket samt kommuner för att minska bristen på busschaufförer, menar Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagarna.
Bussbranschen behöver hjälp från riksdag, regering, myndigheter som Arbetsförmedling och Skolverket samt kommuner för att minska bristen på busschaufförer, menar Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagarna.Foto: Magnus Sandberg
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Av: Ulf Perbo
Näringspolitisk chef Transportföretagen    
 
För att bussarna ska fortsätta att rulla och kollektivtrafiken fungera behöver fler utbildas till bussförare. Det är ett yrke där man i princip är garanterad jobb efter avklarad utbildning. Bussbranschen och bussföretagen har självfallet en uppgift att marknadsföra yrket. Hjälp från riksdag, regering, myndigheter som Arbetsförmedling och Skolverket samt kommuner behövs dock också.

Får samhället att gå runt

Bussförare och bussföraryrket behöver få större uppmärksamhet. Det är ett yrke som bidrar till att samhället fungerar. Att personer kommer till sina jobb, till skolan eller till fritidsaktiviteter med mera. Dessutom på ett miljö- och klimatsmart sätt.

Bussförare överlag är mycket nöjda med sitt yrke. Det som förare brukar nämna är att yrket är roligt och omväxlande då ingen dag är den andra lik. De brukar också nämna att det är ett självständigt och ansvarsfullt jobb. Det är ett perfekt jobb om man är socialt lagd och tycker om att ha kontakt med människor. Många tycker också att det är väldigt roligt att köra buss.

Skolverket bör bidra

Det är stor brist på bussförare. Enkätundersökningar som Transportföretagen gjort visar att bussföretagen i landet behöver rekrytera cirka 2000 bussförare per år under de närmaste åren. Den största anledningen till det är stora pensionsavgångar bland bussförarna. Medelåldern är hög, för många har valt att stanna i yrket under många år.

Ett viktigt och bra sätt att få ett tillskott av bussförare är genom den yrkesvuxutbildning som kommunerna bedriver. Det är också ett bra sätt att få personer i arbete. Från Transportföretagens sida ser vi gärna att så många som möjligt utbildas genom yrkesvuxutbildningen och att kommunerna satsar på att bedriva sådan utbildning. Ofta är en förutsättning för att kommunerna ska ha möjlighet att satsa på att genomföra dylika utbildningar att staten genom Skolverket bidrar med tillräckligt ekonomiskt stöd till utbildningarna. Arbetsförmedlingens utbildning av bussförare genom arbetsmarknadsutbildning är också väldigt viktig och självfallet är en förutsättning för den att myndigheten disponerar erforderliga medel för det.

Regler ökar kompetensbristen

 Det är en regel som negativt påverkar intresset för att utbilda sig till bussförare och därför önskar vi hjälp från regering och riksdag att få denna regel ändrad.

Nuvarande regelverk innebär att personer som utbildats genom treårig gymnasieutbildning till bussförare endast får köra buss i linjetrafik på linjer om högst 50 km, tills de fyllt 20 år. Det är en regel som negativt påverkar intresset för att utbilda sig till bussförare och därför önskar vi hjälp från regering och riksdag att få denna regel ändrad. Vi är i Sverige unika med vår treåriga gymnasieutbildning till bussförare som ger en väldigt god grund att stå på som bussförare. Därför bör det vara tillåtet för de som klarat denna utbildning att köra all sorts busstrafik, utan begränsning av avstånd.  

Nämnda personer

Ulf Perbo

Kommunpolitiker (KD) Tyresö
Ekonomexamen (Umeå uni., 1994) samt blandade kurser

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00