De startar kampanj om konkurrensen från kommunala secondhandbutiker
När kommuner startar egna secondhandbutiker konkurrerar de ut ideella och privata aktörer genom att dumpa marknaden. Det hävdar Skoopi, Småföretagarna, Coompanion och Nyföretagarcentrum. Avfall Sverige hänvisar till Avfallstrappan och att det handlar om återvinningsarbete.

Anders Gustafsson
Redaktör Altinget CivilsamhälleDe fyra kritiska organisationerna startar nu något de kallar för en upplysningskampanj. Ulrica Persson, ordförande för Skoopi, illustrerar problemet som deras medlemmar brottas med.
– När jag fyllde jämnt skulle vi köpa vinglas. Jag gick till ett antal second hand-butiker i Borlänge och köpte det som fanns. De kostade 10–15 kronor styck. När vi gick till kommunens second hand så kostade samma vinglas två kronor, säger hon till Altinget.
Skoopi är en intresseorganisation för arbetsintegrerande sociala företag (ASF), där målgruppen är människor som står långt från arbetsmarknaden. De menar att medan kommunallagen visserligen tillåter kommuner att bedriva verksamhet för att skapa sysselsättning för utsatta grupper som inte kommer in på arbetsmarknaden, men att varje kommun måste göra en bedömning av om det som är lagligt också är lämpligt ur konkurrenshänseende.
Kommunerna har i uppgift att jobba enligt Avfallstrappan. Det innebär att de behöver jobba med återbruk och återanvändning.
Camilla Nilsson, rådgivare, Avfall Sverige