Tillgång till datorer varierar – ”En hygienfaktor att förtydliga skollagen”

Pandemin har visat att inte alla elever har tillgång till dator och internet utanför skolan. Swedish edtech industry vill nu att lagen ändras och att Skolverket samlar in tydligare statistik.

Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT
Josefin Lingström

Organisationen Swedish edtech industry släpper nu sin årliga branschrapport. Marknaden för utbildningsteknologi fortsätter att växa och innovationstakten ökar. Nytt för detta år är att en pandemi tvingat utbildningsväsendet till att ställa om till digital undervisning.

Det har inneburit ett oplanerat stresstest både för företagen som levererar tjänster till skolor och för skolans personal. Jannie Jeppesen, vd för Swedish edtech industry, vill hylla lärarna. Men också branschen som ställde om.

– Den största utmaningen var i våras, när man gick in i beredskapsläge som var dramatiskt. Det var dramatiska förändringar i användning, vissa segment jobbade i skift. Marknadsavdelningar blev supportavdelningar, säger hon till Altinget.

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00