Debatt

Lärarförbundet: Regeringen bör sätta skolan först

DEBATT. Äntligen är regeringskrisen löst. Vi lärare och skolledare hoppas att den nya regeringen och dess samarbetspartier ska sätta skolan först och genomföra brett förankrade reformer som håller långsiktigt, skriver Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand.

Den reformen behöver levereras, liksom Liberalernas utlovade satsning på administrativa assistenter som kan avlasta oss lärare.
Den reformen behöver levereras, liksom Liberalernas utlovade satsning på administrativa assistenter som kan avlasta oss lärare.Foto: Lärarförbundet
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Av: Johanna Jaara Åstrand
förbundsordförande Lärarförbundet
 
Det är glädjande att skolan får stort utrymme i överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Den politiska bredden är ett värde i sig. Jag hoppas att överenskommelsen kan sätta stopp för de tvära kast och den ryckighet som länge präglat skolpolitiken. Vi som verkar i skola och förskola längtar efter arbetsro och spelregler som håller över tid.

Stärker yrkets attraktivitet

En viktig och positiv signal från de fyra partierna är att Skolkommissionens förslag om ett professionsprogram ska genomföras. Lärare och skolledare behöver ett nationellt system som främjar professionell utveckling, skolutveckling och stärker yrkets attraktivitet. Rätt utformat kan professionsprogrammet ge lärare och skolledare ett stort inflytande över sin egen kompetens- och yrkesutveckling.

Det är på sätt och vis ofattbart att det inte redan finns en självklar rätt som lärare att fortsätta utvecklas, pröva erfarenheter, bredda kompetens eller specialisera sig. Ett yrke som innebär att få andra att utvecklas och lära nytt borde självt ha de bästa förutsättningarna till lärande och utveckling. Vi ser verkligen fram emot att den nya regeringen lovar att genomföra reformen med professionsprogram.

En ordentlig utredning är på sin plats

I överenskommelsen ingår också att ta fram ett beslutsunderlag om ett statligt huvudmannaskap för skolan. Det är lätt att hålla med om att ansvarsfördelningen mellan huvudmännen, staten och professionen idag är otydlig. Det går ut över oss lärare och skolledare, så en ordentlig utredning är på sin plats. Till exempel måste likvärdigheten förbättras, antalet statliga statsbidrag kraftigt reduceras och finansieringen av skolan förändras. Statens styrning behöver vässas och oavsett vem som är huvudman, så behöver styrningen av skolan förändras till att vara mer dialogstyrd. Skolledares och lärares bedömningar måste väga mycket tyngre. Det sistnämnda är naturligtvis inte ett statligt huvudmannaskap automatiskt någon garanti för.

Regeringen måste snabbt vidta åtgärder

Att byta huvudmannaskap kommer under alla förhållanden vara något som kräver tid. Bara att utreda och genomföra den skatteväxling som behöver ske kommer fordra ett mångårigt arbete. Men skolan kan inte vänta på en eventuell framtida förändring av huvudmannaskapet, utan dagens elever går i skolan här och nu. Regeringen måste snabbt vidta kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med lärarförsörjningen, vilket staten redan i dag bär huvudansvaret för. Dagens elever måste ha rätt till att undervisas av utbildade lärare och det måste därför bli attraktivt att bli och förbli lärare.

S-reformen behöver levereras

Det saknas idag 65 000 lärare – ambitionsnivån måste höjas för Sverige som kunskapsnation. Under valrörelsen utlovade Socialdemokraterna en satsning på så kallade läraraspiranter, det vill säga en nationell satsning på en arbetsintegrerad lärarutbildning som kombinerar studier med arbete som lärare och med lön under hela studietiden. Den reformen behöver levereras, liksom Liberalernas utlovade satsning på administrativa assistenter som kan avlasta oss lärare.

De allt för omfattande detaljregleringarna av läraryrket måste också upp på regeringens dagordning. Vi behöver komma bort från kraven på ständig mätbarhet och nya påbud som ökar arbetsbördan för oss lärare. Utbildningspolitiken behöver bygga på en ökad tillit till lärarprofessionens egna ansvarstagande och kompetens. Om regeringen visar större tillit kan jag lova att det får en positiv effekt på kunskapsresultaten i skolan.

Sverige måste framtidssäkras

Det saknas följaktligen inte angelägna skolfrågor att tag i för regeringen och dess nya samarbetspartier. Sverige måste framtidssäkras och då måste skolan sättas först och ges tillräckliga ekonomiska resurser. Så sätt igång. Vi lärare och skolledare förväntar oss en regering som både vill och förmår att utveckla skolan och läraryrket tillsammans med oss.

Nämnda personer

Johanna Jaara Åstrand

Förbundsordförande Sveriges lärare
Lärare (Umeå uni. 1996)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00