Huvudmännen bör prata mer med förskolecheferna

GRANSKNING. Förskolechefer behöver få bättre förutsättningar för att utveckla förskolan och på flera skolor behöver chefen ta ett större ansvar över det pedagogiska arbetet. Det visar en ny granskning gjord av Skolinspektionen.

Skoinspektionens granskning av hur ledningen på 35 förskolor fungerar visar att styrningen av förskolan fungerar bra när förskolechefen tydligt förmedlar det pedagogiska uppdraget och visar hur det omsätts i praktiken.

Dokumentation

Så har granskningen gått till:

  • Skolinspektionen har granskat förskolechefens ledning vid 35 förskolor i hela landet. Urvalet har skett slumpvis utifrån kommunernas befolkningsmängd.
  • Dessa kommuner har ingått i granskningen: Bjurholm, Botkyrka, Boxholm, Dals-Ed, Dorotea, Eksjö, Gullspång, Götene, Haninge, Haparanda, Huddinge, Högsby, Karlstad, Krokom, Kungsbacka, Leksand, Ljusnarsberg, Luleå, Malmö, Nacka, Partille, Solna, Staffanstorp, Storfors, Strömstad, Sundsvall, Södertälje, Upplands-Bro, Upplands Väsby, Vellinge, Vetlanda, Västerås, Ödeshög, Överkalix, Övertorneå.

Skolinspektionens rapport: Förskolechefens ledning

 

 


Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00