Huvudmännen bör prata mer med förskolecheferna
GRANSKNING. Förskolechefer behöver få bättre förutsättningar för att utveckla förskolan och på flera skolor behöver chefen ta ett större ansvar över det pedagogiska arbetet. Det visar en ny granskning gjord av Skolinspektionen.
Josefin Silverberg
ReporterSkoinspektionens granskning av hur ledningen på 35 förskolor fungerar visar att styrningen av förskolan fungerar bra när förskolechefen tydligt förmedlar det pedagogiska uppdraget och visar hur det omsätts i praktiken.
Så har granskningen gått till:
- Skolinspektionen har granskat förskolechefens ledning vid 35 förskolor i hela landet. Urvalet har skett slumpvis utifrån kommunernas befolkningsmängd.
- Dessa kommuner har ingått i granskningen: Bjurholm, Botkyrka, Boxholm, Dals-Ed, Dorotea, Eksjö, Gullspång, Götene, Haninge, Haparanda, Huddinge, Högsby, Karlstad, Krokom, Kungsbacka, Leksand, Ljusnarsberg, Luleå, Malmö, Nacka, Partille, Solna, Staffanstorp, Storfors, Strömstad, Sundsvall, Södertälje, Upplands-Bro, Upplands Väsby, Vellinge, Vetlanda, Västerås, Ödeshög, Överkalix, Övertorneå.
Skolinspektionens rapport: Förskolechefens ledning