Debatt

Ge alla förskolebarn chansen att lära sig svenska

Barn i Sveriges socialt utsatta områden kan för dålig svenska. Vi anser inte att det ska spela någon roll var barn kommer ifrån – förskolan ska vara tillgänglig och utvecklande för alla, skriver Liberalerna i Malmö.

Så många barn som möjligt behöver gå i förskolan, skriver debattörerna. 
Så många barn som möjligt behöver gå i förskolan, skriver debattörerna. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Ungefär hälften av fyraåringarna på BVC Rosengård klarar inte Språkfyran, det screeningtest som används under hälsobesöket vid denna ålder. Även på treårskontrollerna vittnar personal på BVC i socialt utsatta områden om att alltför många barn har bristande språkkunskaper –även de som är födda och uppvuxna i Sverige.

I Malmö, där det lever människor med närmare 180 olika nationaliteter och det talas över 150 olika språk, är det inte en nyhet att barn med olika bakgrund och varierande förkunskaper möts i förskolan. Redan 2013 inrättade Malmö stad en förskoleförvaltning respektive förskolenämnd i syfte att sätta ökat fokus på förskolan och uppnå en likvärdig förskola med hög kvalitet i hela Malmö.

Ge barn en chans att lära sig svenska

Liberalerna var drivande bakom denna förändring. Vi anser inte att det ska spela någon roll var barn kommer ifrån – förskolan ska vara tillgänglig och utvecklande för alla. Barn som kan svenska och som har vana av att vistas i grupp klarar skolan bättre. Barnen måste därför få en ärlig chans att träffa andra barn och lära sig svenska, men även vidareutveckla sitt modersmål.

En utmaning i Malmö är att medarbetarnas utbildningsnivå och kompetens varierar – inte minst deras språkkunskaper.

Till att börja med behöver så många barn som möjligt gå i förskolan. På så kallade familjecentraler kan föräldrar och barn möta barnhälsovård, socialtjänst och öppen förskola på ett och samma ställe. Den uppsökande verksamheten i den öppna förskolan är för många familjer den första kontakten med förskolan. Liberalerna i Malmö kommer därför att jobba för att fler familjecentraler blir verklighet.

Höj kompetensen

Liberalerna på nationell nivå vill göra förskolan obligatorisk från fem års ålder. Trots att det endast är en liten andel av alla femåringar i Malmö som inte går i förskola, tror vi att en sådan förändring skulle ge förskolan den tyngd och status den förtjänar. Liberalerna ligger också bakom regeringens förslag om att införa obligatorisk språkförskola för alla barn till nyanlända från tre års ålder.

En utmaning i Malmö är att medarbetarnas utbildningsnivå och kompetens varierar – inte minst språkkunskaper. Kompetensbristen komplicerar möjligheten att erbjuda en likvärdig förskola i alla delar av Malmö. Det är något vi prioriterar högt på kommunal nivå, men som på sikt kommer att kräva större nationella insatser för att få bukt med.

Prioritera förskolan

Problemen med bristande språkkunskaper i förskolan hänger nämligen ihop med att förskolan är lågprioriterad. Fokus för att förbättra barnens uppväxtmiljö och lärande ligger oftast på grundskolan. Men då har barnen i många fall redan befunnit sig i förskolans utbildningsverksamhet i flera år.

Skolinspektionen kom i sin granskning under åren 2015 till 2018 fram till att endast 35 procent av alla förskolor i Sverige kan anses ha hög kvalitet. Så kan vi inte ha det. Det räcker inte att barn går i förskola. Det behövs också kraftfulla kompensatoriska insatser på denna nivå.

Vi vill se fler statliga satsningar på förskolan. Det behövs:

  • insatser för att stärka förskolans likvärdighet och kunskapsutveckling
  • fler utbildningsplatser till förskolelärare
  • fler alternativa vägar för kompetensförsörjning för förskolepersonal
  • riktade forskningsanslag för att få en mer komplett bild av förskolans betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vidare behöver Skolverket även fortsättningsvis dela ut statsbidrag till kommuner för att stärka förskolebarns utveckling i svenska språket och till kompetensutveckling för förskolepersonal så att de kan arbeta mer språkutvecklande med svenska.

På så sätt kan vi stärka den svenska förskolan i grunden så att den blir den goda start i livet som den är tänkt att vara.

Nämnda personer

Sara Wettergren

Kommunalråd (L) med ansvar för skola och utbildning Malmö stad
Master i statsvetenskap och internationella relationer (Lunds uni.)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00