Försvarshögskolan: Krishantering bör ingå i lärarutbildningen

”Knivattacker, kriget i Ukraina och pandemin har lett till att krishantering i skolan inte längre är ett särintresse” menar Aida Alvinius, docent vid Försvarshögskolan, som vill att alla lärare ska få utbildning i krishantering.  

Foto: Johan Nilsson/TT
Rebecka Prahl

Aida Alvinius är docent i ledarskap vid Försvarshögskolan och forskar om hur skolan drabbas av samhällskriser. Hon menar att skolan befinner sig vid frontlinjen när en kris inträffar. 

Rektorer behöver utbildning i hur skolan som aktör är en del av krishanteringssystemet, som lärare behöver man förstå mekanismerna vad som händer under och efter en kris.

Aida Alvinius
Docent Försvarshögskolan

– Antalet krishändelser har ökat. Knivattacker, kriget i Ukraina och pandemin har lett till att krishantering i skolan inte längre är ett särintresse utan ett kärnämne som lärare och rektorer behöver ta hand om, säger hon till Altinget. 

När studien startade var det få lärare som ville ställa upp. Men när Aida Alvinius pratar med lärare och rektorer i dag har alla någon krishanteringserfarenhet, berättar hon. 

Därför pekar hon nu på behovet av att skolpersonal har kunskap om hur olika kriser ska hanteras. 

Aida Alvinius.
Aida Alvinius. Foto: Försvarshögskolan

– Rektorer behöver utbildning i hur skolan som aktör är en del av krishanteringssystemet, som lärare behöver man förstå mekanismerna vad som händer under och efter en kris.

Kan förebygga attacker

Kunskaperna gör också att krissituationer kan avstyras eller förebyggas, menar Aida Alvinius. Hon ger exemplet att före samtliga knivattacker som inträffat de senaste åren har det funnits personal som lagt märke till att gärningsmannen har betett sig konstigt.

Det finns redan så mycket inplockat i en femårig utbildning och man vill gärna inte förlänga den. Jag ser snarare att man får inslag av krishantering i någon kurs.

Emelie Fransson
Ordförande LR Stud

– Men man kanske har varit rädd att ingripa, eller inte vetat hur man ska ingripa. Med ökad kunskap blir det lättare att se sådana tecken. 

Del av lärarutbildningen

I höstas började Aida Alvinius tillsammans med Skolverket utbilda skolledare i krishantering. För att det ska täcka hela verksamheten vill hon att krishantering ska vara ett permanent inslag i lärarutbildningen. 

Emelie Fransson, ordförande för Lärarnas riksförbunds studerandeförening, ser det som problematiskt att blivande lärare inte pratar om hur kriser kan hanteras.

– Det är inget man får på lärarutbildningen. Det är ett jätteviktigt ämne som behöver få utrymme. Det vore bra om man kunde få kunskaper i det, säger hon till Altinget. 

Ingen egen kurs

Däremot tror hon inte att ämnet skulle passa bra som egen kurs, utan menar att det går att lägga in aspekter av krishantering i redan existerande kurser.

Emelie Fransson.
Emelie Fransson. Foto: Frida Sjöstedt

– Det finns redan så mycket inplockat i en femårig utbildning och man vill gärna inte förlänga den. Jag tänker att det finns möjlighet i en kurs som heter Sociala relationer och konflikthantering, säger hon och fortsätter:

– Det skulle vara bra med rollspel eller en workshop där man kollar på olika scenarion som ägt rum och visar studenter hur man kan hantera dessa. Vilka lagar och rättigheter vi som lärare har. Hur vi ska agera om det är en fara för oss lärare, och när vi ska tänka på att skydda oss själva.

Nämnda personer

Emelie Fransson

Ordförande Sveriges Lärarstudenter
Studerar till ämneslärare (Linköping uni.)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00