Aron Modig: Befängt att ministern styr om läroböcker

SKOLA. Riksdagsledamoten Aron Modig (KD) anser att det är befängt att utbildningsminister Gustav Fridolin kallar upp läromedelsförlagen till departementet för att diskutera förekomsten av andelen kvinnor i skolans historieböcker.

Aron Modig anser att utbildningsministern ska hålla fingrarna borta från läroboksförlagen
Aron Modig anser att utbildningsministern ska hålla fingrarna borta från läroboksförlagenFoto: Bild: Riksdagen
Mattias Croneborg

Bakgrunden är att Dagens nyheter i förra veckan granskade hur stor andel av personerna i historieböckerna som är kvinnor. Genomsnittet var 13 procent. Dessutom sjönk andelen ju närmare nutid man kommer i historiebeskrivningen, alltså under den tid då det blivit vanligare med inflytelserika kvinnor. Ganska snart efter publiceringen förklarade Gustav Fridolin att han skulle bjuda in förlagen för att diskutera jämställdhet i historieböckerna.

Undrar om acceptabel andel kvinnor 

Aron Modig reagerade på detta och har ställt en skriftlig fråga till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Modig undrar vilken ”procentandel kvinnor av de namngivna personerna i en historiebok för årskurserna 7–9 som utgör en för ministern och regeringen acceptabel nivå?”

Det är inte för att procentandelen i sig är så intressant utan för att Modig vill visa på det han anser vara detaljstyrning från ministerns sida.  

– Det är befängt att utbildningsministern verkar göra en ansats att försöka styra detta, skriver Aron Modig i ett mejlsvar till Altinget.

Det är befängt att utbildningsministern verkar göra en ansats att försöka styra detta

Aron Modig
Riksdagsledamot, Kristdemokraterna

Vilken andel kvinnor/män tycker du själv borde vara rimligt i historieböckerna?

– Det är inte min uppgift som riksdagsledamot att bestämma vad som ska finnas med i enskilda läroböcker. Läromedelsförfattarna gör, utifrån av riksdagen fastställda dokument för skolan, en avvägning av vad som bör finnas med i böckerna.

Professionen kan avgöra

Aron Modig anser att det räcker med styrning via lagar.

– Riksdagen fastställer skollag och läroplaner för skolan, vilka naturligtvis ska ligga till grund för undervisningen och skolans övriga verksamhet. Hur lärarna sedan väljer att lägga upp undervisningen inom ramen för dessa dokument måste vara upp till dem, skriver Modig.

Utbildningsdepartementet har kontaktat läroboksförlagen men datum för mötet är inte bestämt ännu.

 

Nämnda personer

Aron Modig

Chef över ekonomisk planering och analys Klarna
Ekonomi och företagsadministration (Göteborgs uni., 2010)

Gustav Fridolin

Svensk- och temalärare Stadsmissionens folkhögskola, rektor Cogitoakademin
Fil. kand i mellanösternkunskap (Stockholms uni., 2009), yrkesexamen som folkhögskolelärare (Linköpings uni., 2010)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00