Timbro: Svenska institutet har tappat kontrollen över Sverigebilden

SLUTREPLIK. Olle Wästbergs syn på hur Sverigebilden formas är förlegad. Greta Thunberg och Ikea gör betydligt mer för att sätta Sverigebilden än vad Svenska institutet någonsin kommer att göra. Det skriver Emanuel Örtengren, Timbro.

Emanuel Örtengren
Programansvarig välfärdsfrågor, Timbro

I en replik på min debattartikel om varför Svenska institutet (SI) borde avvecklas hävdar Olle Wästberg, tidigare generaldirektör för myndigheten, att SI är avgörande för såväl Sveriges säkerhet som vår konkurrenskraft. Wästbergs syn på hur Sverigebilden formas är dock otidsenlig.

Andra sätter Sverigebilden

När SI grundades 1945 såg medielandskapet annorlunda ut. Personer i andra länder hade begränsade möjligheter att hitta information om Sverige som inte kom från myndigheter eller traditionella medier. I dag formas bilden av ett land på ett helt annat sätt.

Individer som Greta Thunberg och företag som Ikea gör betydligt mer för att sätta Sverigebilden än vad en kampanj från SI någonsin kommer att göra.

Nato ett bättre alternativ

Om Sveriges säkerhet som Wästberg antyder står och faller med SI:s arbete hänger vi på en skör tråd. Att gå med i försvarsalliansen Nato vore ett bättre alternativ för att säkerställa att andra länder kommer till vår hjälp om ett krig bryter ut.

Institutionerna avgörande 

Att Sverige har ett gott rykte enligt de undersökningar Wästberg hänvisar till är inte konstigt. Det som förenar Sverige, Schweiz, Norge och Finland, som toppar Reputation institutes lista, är att de alla är välfungerande demokratier med låg korruption.

Samtidigt lyfter Wästberg lyfter Storbritannien, Frankrike och Tyskland som några länder som satsar mer på sina motsvarigheter till SI än vad Sverige gör. Varför toppar då inte dessa länder Reputation institutes rankning?

Det finns uppenbarligen inget orsakssamband mellan hur stora resurser ett land lägger på offentlig diplomati och hur positiv bilden av landet ifråga är; det beror snarare på hur väl landets institutioner fungerar i allmänhet.

Skevhet i arbetet

En anledning till varför Sverige de senaste åren blivit ett slagträ för nationalister runtom i världen är att det uppstått samhällsproblem som utmanar bilden av Sverige som ett framgångsrikt välfärdsland.

Att SI väljer att gå in på terminologinivå och hävda att det inte finns så kallade no go-zoner i Sverige, men inte går ut på motsvarande sätt och kraftigt dementerar att 6-timmars arbetsdag numera är norm i Sverige, tyder på en skevhet i myndighetens arbete.

Viktigare att lösa samhällsproblem

Man kan också fråga sig vad som påverkar internationella topptalangers beslut att söka sig till Sverige och företag som Volvo på Hisingen: är det SI:s marknadsföring eller kompetensutvisningar och de skjutningar som ägt rum i städer som Göteborg?

Det bästa sättet att marknadsföra Sverige på är inte genom statliga PR-kampanjer, utan genom att vi löser våra samhällsproblem.

Forrige artikel S-ledamöter: Statliga bolag bör ta sitt sociala ansvar S-ledamöter: Statliga bolag bör ta sitt sociala ansvar Næste artikel L: Förbättra lagstiftningen – låt aktörer lämna åsikter tidigt L: Förbättra lagstiftningen – låt aktörer lämna åsikter tidigt
S lunkar sakta nedåt i opinionen

S lunkar sakta nedåt i opinionen

KOMMENTAR. Det är sällan något dramatiskt tapp. Men sedan Stefan Löfven blev partiledare för S har partiet tappat mer än 10 procentenheter. M följer med i lunken nedåt i opinionen. Den stora vinnaren är SD.