JO kritiserar Sveriges ambassad i London för långa passtider. ”Passverksamheten framstår som underdimensionerad”, säger justitieombudsmannen Per Lennerbrant.
Justitieombudsmannen (JO) riktar allvarlig kritik mot Kriminalvården och Kumlaanstalten efter att en intagen som anmält anstalten nekades att ringa JO och sedan avlyssnades när samtalet blev av.
En förändrad asylpolitik och en brinnande pandemi har utmanat myndigheters ärendehantering vilket har lett till effektivitetsproblem och ökade omkostnader. JO kritiserar långa handläggningstider på Tillväxtverket och i Riksrevisionens granskning av Migrationsverket framkommer uppgifter om snedprioriteringar och säkerhetsbrister.
Allt pekar mot att det kan vara dags att se över myndigheternas arbete med att lämna ut begärda handlingar. Bör kammarrätten ges möjlighet att utdöma böter eller ska de fortsätta med bara ett futtigt “ajabaja”? Skriver Erik Torstensson i sin krönika.
Toggle ads