Debatt

Hög tid att bekänna färg, Andreas Carlson

Ska inga idrottsevenemang ske på statliga vägar? En utredning har varit på infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsons bord sedan i oktober. Trafikverket, Riksidrottsförbundet och ett flertal andra organisationer i civilsamhället väntar på svar. Men inget kommer. Det är dags för Andreas Carlson att bekänna färg, skriver flera förbund. 

Trafikverket hänvisar till att inget beslut kommit från regeringen och från infrastrukturminister Andreas Carlsson är det knäpptyst.
Trafikverket hänvisar till att inget beslut kommit från regeringen och från infrastrukturminister Andreas Carlsson är det knäpptyst.Foto: Judit Nilsson, Micke Fransson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Vill inte infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) ha några idrottsevenemang på statliga vägar? Vill han inte att staten ska bidra till folkhälsofrämjande aktiviteter? Vill han inte att civilsamhället ska ha goda och tydliga förutsättningar att verka? Vi hoppas såklart att svaret på dessa frågor är att han vill det, men det blir svårare och svårare att tro på när hanteringen av idrottsevenemang på statliga vägar ser ut som den gör.

Att ideella föreningar och arrangörer ska ta huvudansvaret för skyltkostnaderna, som kan uppgå till hundratusentals kronor per arrangemang, är inte hållbart varken på kort eller lång sikt. Om vi ska ha tävlings- och motionslopp på Sveriges vägar behöver bördan på idrottsföreningar lätta.

Samtliga skribenter

Anna Iwarsson
Ordförande Riksidrottsförbundet

Stefhan Klang
Ordförande Svenska Cykelförbundet

Johan Storåkers
Ordförande Svenska Friidrottsförbundet

Henrik Nöbbelin
Ordförande Svenska Triathlonförbundet

Robert Svensson
Ordförande Svenska Motorsportförbundet

Roger Engström
Ordförande Svenska Bilsportförbundet

Maria Krafft Helgesson
Ordförande Svenska Orienteringsförbundet

Karin Mattson
Ordförande Svenska Skidförbundet

Vi vill att:

  • Infrastrukturminister Andreas Carlson skyndsamt ger besked om en långsiktig lösning för arrangemang på statliga vägar.
  • Regeringen säkerställer att Trafikverket får adekvata resurser för att kunna hantera de framtida kostnader som kommer att uppstå.

Prislistorna skiljer sig markant 

Frågan om motions- och tävlingslopp på statliga vägar har varit en följetong. Under 2022 började Trafikverket succesivt använda ett nytt arbetssätt som implementerades fullt ut 1 januari 2023.

Förändringen innebar att samtliga vägmärken som är aktuella för ett arrangemang på statlig väg ska hanteras av Trafikverket, genom företag inom myndighetens befintliga ramavtal och enligt gällande prislista.

Prislistor som kan skilja sig markant åt mellan Trafikverkets olika regioner. Alla kostnader ska sedan belastas arrangören, vilket kan uppgå till mycket stora belopp. Det handlar om alltifrån den lilla mountainbikeorienteringstävlingen som anordnas helt av ideella krafter och inte kan bära en kostnad på några tusenlappar till de riktigt stora motionsloppen som Vätternrundan där skyltkostnaderna uppgår till hundratusentals kronor.  

En tillfällig lösning 

Under 2023 utredde Trafikverket frågan inte bara en gång utan två gånger. Efter beslut från regeringen infördes i maj förra året en övergångslösning för 2023 som innebar att Trafikverket stod för skyltkostnader upp till 150 000 kr. Ett takbelopp som blev en räddning för många arrangörer, även om flera redan hade tvingats ställa in sina lopp. Det var en tillfällig lösning i väntan på att regeringen skulle fatta beslut om framtiden under hösten 2023.

Hur framtiden kommer att se ut finns det inga tydliga besked om.

Trafikverket överlämnade sin andra utredning till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i oktober och sedan dess ligger ett antal förslag på bordet medan idrottssverige väntar på beslut. 

Tidsfristen för övergångslösningen har nu löpt ut, den gällde bara för 2023. Ett år efter införandet av det nya regelverket är vi tillbaka på ruta ett. Återigen tvingas ideella föreningar att betala höga avgifter. Hur framtiden kommer att se ut finns det inga tydliga besked om. Trafikverket hänvisar till att inget beslut kommit från regeringen och från infrastrukturminister Andreas Carlsson är det knäpptyst.  

Dags att ta beslut, Andreas Carlson

Att utmana sig själv, ta ut sig fysisk och psykiskt, vara en del av ett sammanhang, känna euforin över att passera mållinjen – ung som gammal, motionär som elitidrottare, mår vi bra av. Hundratusentals har genom motions- och tävlingsloppen på våra statliga vägar fått uppleva dessa känslor. Det bidrar till folkhälsa, till levande städer och landsbygder och till gemenskap.

Vi är redan en bit in i 2024 och för varje dag beslut och besked dröjer så ökar risken att lopp efter lopp ställs in. Vår uppmaning till Andreas Carlson är tydlig – värna våra samhällsnyttiga aktiviteter och fatta skyndsamt kloka beslut.

Nämnda personer

Andreas Carlson

Infrastruktur- och bostadsminister (KD), ledamot i partistyrelsen
Fristående kurser i kommunikation, Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, fristående kurs i juridik, Lunds universitet

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00