Här är Cementas krav på staten

Gotland kan få världens första klimatneutrala anläggning för cementtillverkning. Men Heidelbergcement-koncernen är tydliga med att svenska staten måste möta upp satsningen på flera plan: Snabbare miljötillståndsprocesser, ett utbyggt elnät – och pengar.

Cementas fabrik i Slite på Gotland står för tre procent av Sveriges koldioxidutsläpp.
Cementas fabrik i Slite på Gotland står för tre procent av Sveriges koldioxidutsläpp.Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Johanna Alskog

Om knappt tio år ska alla bitarna vara på plats, enligt Heidelbergcement-koncernens planer för cementtillverkningen i Slite på Gotland. Då ska 1,8 miljoner ton koldioxid per år fångas in och fraktas till Norge för att pumpas ner i bergutrymmen. Därmed stryks tre procent av Sveriges årliga koldioxidutsläpp, enligt dagens siffror.

Men. Ska allt gå i lås kräver det att svenska staten är med på noterna. Det var företaget tydliga med vid sin pressträff på onsdagsförmiddagen. Ingenting av det näringsminister Ibrahim Baylan (S), sade vid samma pressträff tydde heller på något annat.

Det som krävs är främst tre bitar, enligt Karin Comstedt Webb som är Heidelbergcementkoncernens hållbarhetschef: Att elnätet förstärks, att miljötillståndsprocesserna blir effektivare och snabbare samt att staten är med och hjälper till med investeringarna.

Hur trygga är ni med att staten ställer upp och bidrar med finansiering?

– Vi kan konstatera att staten är med och hjälper oss med förstudien, genom medel från Industriklivet. Vi har en bra dialog med regeringen om våra framtidsplaner och ser fram emot att vi kommer samverka under den här tioårsperioden.

– Vi är övertygade om att det finns en marknad, men vi behöver hjälp över trösklarna, med stöd från det offentliga.

Vilken typ av ekonomiskt stöd behöver ni – bidrag eller att staten går in och minskar risken, genom statliga kreditgarantier?

– Vi ser ju Industriklivet som något vi gärna vill att det blir kvar. Det finns också möjlighet att kombinera det med stöd från EU:s Innovationsfond till exempel, för att få fart på omställningen och stötta dem som väljer att gå före.

Förutom reda pengar, så krävs det också att det offentliga står redo att ställa hårda klimatkrav vid upphandlingar. Inte minst bör Trafikverket vara redo att "trycka på knappen" i stora infrastruktursatsningar den dag när klimatneutral cement finns på marknaden, enligt Comstedt Webb. De ökande priserna på utsläppsrätter är än så länge inte i nivå för att kompensera de ökade kostnaderna för infångning och lagring av koldioxiden som projektet innebär.

Miljötillstånd ska gå snabbare

Kraven på mer effektiva miljötillståndsprocesser, för att klimatomställningen ska bli verklighet, är återkommande från näringslivet.

Vad är det som skapar problem för er i dag?

– En förväntan vi har är att myndigheter tidigt i samrådsprocesser uttrycker vad de menar är relevant för en fullständig miljökonsekvensbeskrivning. Vilka frågor ska man ge svar på? Vi har erfarenheter av tidsödande kompletterande rundor som kunde ha undvikits.

–  Ansökningsprocessen måste gå smidigt, så man inte hamnar i moment 22-liknande processer. Att alla parter eftersträvar att korta ledtiderna så mycket som möjligt. Genom att förbättra miljöprövningen kan man skapa bättre förutsättningar för angelägna klimatsatsningar i Sverige.

Tre fjärdedelar av Sveriges konsumtion av cement kommer från fabriken på Gotland. Elbehovet kommer att femdubblas i och med den nya anläggningen, enligt koncernens beräkningar. Det på en ö som redan har problem med elförsörjningen.

– Det här projektet har ju höga ambitioner, genom att vi inte bara vill bli koldioxidneutrala, utan vill skapa en kolsänka som första cementfabrik i världen. Men det kräver att ett robustare elnät och miljötillstånd kommer på plats, säger Karin Comstedt Webb.

Nämnda personer

Ibrahim Baylan

Tidigare näringsminister (S)
pol. mag. (Umeå universitet, 1999)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00