Han ska leda Löfven till valseger

VAL. John Zanchi är valgeneralen som ska se till att Stefan Löfven får stanna i Rosenbad. Dörrknackning och digital närvaro ska leda Socialdemokraterna till valvinst 2018.

Foto: Socialdemokraterna
Johan Manell

Den 26 september utsågs John Zanchi till valgeneral för Socialdemokraterna. Altinget har träffat honom och pratat om strategier, utmaningar och förväntningar på valrörelsen.

I maj 2017 utsågs Nils Vikmång till valgeneral. Men efter bara tre månader på posten gick denne vidare till att bli statssekreterare hos Stefan Löfven. Hans efterträdare är John Zanchi som närmast kommer från en tjänst som kommunikationschef hos Socialdemokraterna.

– Det är en viktig roll. Jag är ödmjuk inför uppgiften. Stefan Löfven och Lena Rådström Baastad har gett ett tydligt direktiv och det är att vi ska få förtroendet för socialdemokratin att växa. Fler människor ska känna att vi är alternativet för dem när de går till valurnorna nästa år. Målet är att vinna valet. That's it, säger John Zanchi.

Beprövad taktik

Zanchi arbetar nära partistyrelsen i arbetet med att utforma en valstrategi. När valapparaten är fullt utbyggd kommer ett drygt hundratal anställda arbeta för valseger på nationell nivå. Den stora insatsen ska dock genomföras av partiets 90 000 medlemmar. För trots att Socialdemokraterna förstår vikten av att vara på nätet är det en gammal beprövad taktik som ska stå för den största röstinsamlingen.

Fler människor ska känna att vi är alternativet för dem när de går till valurnorna nästa år. Målet är att vinna valet. That's it.

John Zanchi
Socialdemokraternas valgeneral

– Den primära kontaktvägen är att vi knackar dörr och att vi har politiska samtal med det svenska folket. Att prata med människor om det som är viktigt för dem och säga vad vi tror är lösningen på samhällsproblem i ett ”ansikte mot ansikte”-samtal är det absolut bästa sättet att prata politik, säger John Zanchi.

Budskap bästa kanalen

Trots att dörrknackning är långt i från en nykomling i ett valrörelsearbete ser John Zanchi fortfarande att den fyller sin funktion.

– If it ain't broken don't fix it. Det finns en fantastisk övertro på teknik bland människor som jobbar med valkampanjer. Man tror att det är via tekniken som både opinionen uppstår och att den kan bearbeta en väljarkår. I grund och botten så är den absolut bästa kanalen ditt budskap. Har du tillräckligt starkt budskap då kommer det komma ut både via den allra senaste sociala medier-plattformen och en gammal fax någonstans.

Samtidigt är de digitala kanalerna allt viktigare. Det är också där den enskilt största utbyggnaden av valprojektet sker.

– Nätet är jätteviktigt för oss. Vi bygger ut vår digitala kompetens kraftigt. Vi har tre stycken som producerar rörlig bild redan och vi ska ha fler skribenter på nätet, säger Zanchi.

SD nya huvudmotståndare

Historiskt har Socialdemokraternas huvudmotståndare varit Moderaterna. Det är de fortsatt. Men i förvalsstrategin har de fått sällskap av ytterligare ett parti – Sverigedemokraterna. Förvalsstrategin har väglett partiets arbete under 2017. Socialdemokraterna vill växa och då måste man också locka över väljare från motståndarna.

– Vi vill skapa en majoritet för att inte bara vinna regeringsmakten utan också ha ett mandat att göra någonting av den makten. Då behöver vi vinna fler väljare. Vi vänder oss därför explicit till väljare som förra valet röstade på allianspartier eller Sverigedemokraterna. Det är inget du kan komma och säga i slutskedet av en valrörelse. Så i någon bemärkelse har valrörelsen redan börjat, säger John Zanchi.

Inte med i spelet för att det är kul att slå motståndare

Samtidigt är inte målet i sig att gå i klinch med andra partier. Målet är att föra fram sitt budskap och sina lösningar på samhällsproblem. Enligt John Zanchi kommer valrörelsens huvudfrågor vara välfärden, den växande otryggheten och ordning och reda i ekonomin. Nu handlar det om att föra fram sina lösningar, för att i ett senare skede också peka på problemen man ser med andra partiers förslag.

– Det framgånsrika partier har gemensamt är att man inte är med i spelet för att det är kul att slå motståndaren primärt utan för att man vill göra någonting åt det man uppfattar som orättvist eller fel. Så möter man någon annan när man är inne på den spelplanen och säger ”ja men vänta, de här vill ju sparka in bollen i det andra målet” och då börjar jag ta fajten med dem men det var inte därför jag klev ner på planen, säger Zanchi.

Realistiskt optimistisk

John Zanchi framhåller att det organisatoriska arbetet inte står skilt från det politiska arbetet. Målet är att det ska understödja den politk som är i fokus.

– Valrörelser handlar om att väljarna ska göra ett val. Då vill ju vi konsumentupplysa om vår politik och alternativet förstås. Så man kommer inte runt att all organisation i en valrörelse handlar om att få ut vår politik. Det finns inget egenvärde i häftiga kampanjtekniker eller undersökningar, säger han.

Med ett knappt år kvar till valdagen är det en positiv valgeneral som tror att Socialdemokraterna har stora chanser att göra ett bättre val än 2014.

– Det känns bra men vi har inte slagit oss till ro på något sätt. Känslan är realistiskt optimistisk.

Nämnda personer

John Zanchi

Pressansvarig Handelsbanken

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00