Karolina Skog kritiserar Swedavias flygskattelobbying

FLYGSKATT. Miljöminister Karolina Skog (MP) är kritisk mot det statliga bolaget Swedavias lobbyingarbete mot en flygskatt. "Man överdriver på ett sätt som blir osakligt" säger hon till Altinget.

Det är verkligen inte första gången ett statligt bolag bedriver kampanj mot regeringen. Det konstaterar miljöminister Karolina Skog (MP). Problemet med den lobbying som det statliga bolaget Swedavia deltar i, mot regeringens förslag på en skatt på flygresor, är att den brister i saklighet, enligt Karolina Skog.

Det handlar om branschorganisationen Svenskt flygs kampanj "Ett slag i luften". Swedavia är medlem i organisationen, sitter med i styrelsen och har deltagit i seminarium som ingår i kampanjen.

– Alla som deltar i samhällsdebatten har ett ansvar att vara sakliga. Det är ännu viktigare att de statliga bolagen är det. Den här kampanjen är inte saklig. Man överdriver på ett sätt som blir osakligt, säger Karolina Skog till Altinget.

Swedavia krossar regeringens flygmyter

Under Almedalsveckan arrangerade Svenskt flyg ett "Ett slag i luften"-seminarium där representanter från de egna medlemsorganisationerna talade. Swedavia deltog bland annat genom att Henrik Littorin, omvärldsanalytiker på Swedavia, tillsammans med Svenskt flygs generalsekreterare Anna Wilson gick igenom "seglivade myter om flygbranschen och flygskatten".

Där tog Littorin och Wilson tillsammans upp fem uttalanden som de anser är myter och förklarade istället vad som är sanningen. Av de fem citaten som Svenskt flyg anser är osanningar, kommer tre från statsråd i regeringen: finansmarknadsminister Per Bolund (MP), näringsminister Mikael Damberg (S) samt finansminister Magdalena Andersson (S).

Skog: En fråga om lämplighet

Karolina Skog berättar att hon själv konfronterat Svenskt flyg med ett citat de använt från henne, som hon ansåg vara ryckt ut sitt sammanhang och som de då tog bort. Angående att statliga Swedavia är med i en kampanj där bolagets representanter säger att regeringen far med osanning säger Karolina Skog: 

– De är ju fria att bedriva det arbetet. Sen är det en annan diskussion om det är lämpligt eller ej.

En av de så kallade myter som Svenskt flyg vill ta död på är att flyget inte betalar för sig. Citatet är ett citat från finansmarknadsminister Per Bolund:

"Det är inte rimligt att flyget ska vara det enda transportslaget som inte betalar för den påverkan man har på klimatet."

Det här stämmer inte alls, enligt Svenskt flyg, eftersom flyget betalar för sina kostnader genom avgifter för infrastruktur, säkerhet och utsläppsrätter, medan andra transportslag finansieras genom skatter och subventioner.

Det är en förklaring som Karolina Skog inte ger mycket för.

– Flyget har inte samma miljöskattetryck. Det är klart och tydligt. De är skattefrälse och det funkar inte. Det internationella resandet ökar otroligt, det håller inte. Vi måste hålla nere mängden flygresor, säger hon.

"Det är inte värdigt"

Karolina Skog säger sig känna igen ett mönster i debatten kring flygskatten, ett mönster som återkommer vid de flesta nya miljöåtgärder- eller styrmedel.

– Det var samma uppskruvade debatt när man införde trängselskatten. Det blir alldeles för mycket osakligheter, det är inte värdigt, säger Karolina Skog som inte anser att förslaget om en flygskatt är alls så radikalt som motståndarna påstår.

– Det här förslaget kommer inte att revolutionera våra beteenden. Detta är inte en kraftfull skatt eller åtgärd, säger hon.

Swedavia: "Deltar inte i kampanjen"

Men Swedavia anser att det är ett missförstånd att bolaget aktivt deltar i Svenskt flygs kampanj Ett slag i luften. Swedavia upplåter inget utrymme på sina flygplatser för kampanjen.

– Vi är medlemmar i Svenskt flyg som driver kampanjen. Men vi deltar inte i kampanjen, säger Fredrik Elgh, ansvarig för samhällskontakter på Swedavia, till Altinget.

Även Luftfartsverket är medlemmar i Svenskt flyg, men har tagit ett beslut att inte delta i planeringsarbetet kring kampanjen. Har ni gjort likadant?

– Vi har inte något sådant beslut. Vi är medlemmar i en organisation som driver en kampanj. Det kan man vara.

Men en anställd från Swedavia var med vid seminariet som arrangerades av Svenskt flyg och gick igenom fem så kallade myter om flyget och flygskatten, där tre av myterna var uttalanden från ministrar. Är inte det att delta i kampanjen?

– Det var ett antal frågor och jämförelser om de siffror som florerar. Där ställde vi upp. En medarbetare deltog och redogjorde för ett antal specifika frågor.

Svenskt flyg ansvarar för kampanjen

Vad gäller kritiken från miljöminister Karolina Skog om att Svenskt flygs kampanj skulle vara osaklig är inte det en fråga för Swedavia att bemöta, enligt Fredrik Elgh. Swedavia har lyft fram sina synpunkter på förslaget om en flygskatt i sitt remissvar till finansdepartementet och bedriver i övrigt inget påverkansarbete.

– Kampanjen är Svenskt flyg ansvarig för, säger Fredrik Elgh.

Skog om Luftfartsverket

Luftfartsverket, som är ett statligt affärsverk, är alltså även medlemmar i Svenskt flyg, men har tagit ett aktivt beslut att inte arbeta med kampanjen. Luftfartsverket deltog visserligen också i seminarieprogrammet Ett slag i luften, men inte genom att tala om att regeringen har fel om flyget och flygskatten, utan genom att berätta om arbetet om rakare flygvägar.

Hur en myndighet som Luftfartsverket ska förhålla sig till att vara medlem i en branschorganisation som kampanjar mot regeringen vill Karolina Skog inte närmare gå in på, men säger:

– Mina myndigheter anklagas då och då för att driva kampanj när de kommenterar samhällsutvecklingen. Jag anser att det är sunt att de gör det, men det är en balansgång och det är inte enkelt.

Om Swedavia bedriver kampanj mot flygskatt eller inte är alltså en tolkningsfråga. Men som en händelse så gick det statliga bolaget så sent som i juni med i 2030-sekretariatet. 2030-sekretariatet drivs av tankesmedjan Fores som aktivt arbetar mot förslaget om en flygskatt.

Fores kallar sig en grön liberal oberoende tankesmedja, samtidigt är tankesmedjans största finansiär Centern, det vill säga det parti i oppositionen som hårdast har profilerat sig som flygskattsmotståndare.

Forrige artikel "Det här är viktigast under Almedalsveckan" Næste artikel Här är sommarens miljö- och energibeslut Här är sommarens miljö- och energibeslut
  • Rapportera

    Sören Bergmark · Pilot / flygplansägare

    Svenskt flyg är en partsinlaga utan saklig grund

    Liggande förslag är en bra början! Det är något som kan bromsa den lavinartade ökningen av flyget utan att ta död på tunnare linjer.
    Nu föreslagna skatten är mycket bra från flygbolagen sida man betalar endast skatt för verkliga passagerare. Miljöbränsle betydligt dyrare för man får den ökade kostnaden oavsett antal passagerare. Miljöbränsle är också en bristvara.
    Vi kommer säkert att nyttja även miljöbränsle i framtiden.
    Ett flertal länder har redan flygskatt till och med USA har en flygskatt både på ankommande och avresande passagerare ($13.40).