Slopa inte finansieringen för att säkra likvärdigheten för elever med funktionsnedsättningar, Edholm
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten har påbörjat dialoger med landets alla skolhuvudmän för att bidra till ökad kvalitet och likvärdighet för elever med funktionsnedsättningar. Men nu står satsningen plötsligt utan finansiering, skriver representanter för Afasiförbundet/Talknuten, Autism- och Aspergerförbundet, Riksförbundet Attention och Riksförbundet FUB.
Camilla Rosenberg
Förbundsordförande Autism SverigeAnki Sandberg
Förbundsordförande Riksförbundet attentionChristina Heilborn
Förbundssekreterare Riksförbundet FUBBerit Robrandt Ahlberg
Ordförande Afasiförbundet och TalknutenLandets skolor och förskolor är i stort behov av att utveckla sitt arbete för att ge elever med funktionsnedsättning goda förutsättningar att klara grundskolan. Det pågående regeringsuppdraget med kvalitetsdialoger har stor potential att fånga upp skolhuvudmännens utmaningar och behov och erbjuda stöd.
Kontraproduktiv politik
Att även förskolor bjuds in till dialog är något som vi från intresseorganisationerna särskilt välkomnar, då vi vet att tidiga stödinsatser ger bättre förutsättningar för elevers fortsatta skolgång. Att regeringen i sin budget strukit anslaget till Skolverkets och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM:s, pågående arbete med kvalitetsdialoger är mot den bakgrunden kontraproduktivt.
Skolverkets och SPSM:s arbete har föregåtts av gedigna förberedelser där vi tillsammans med andra funktionsrättsorganisationer har getts möjlighet att bidra med vår kunskap kring hur man kan följa upp hur skolorna säkerställer att elever med olika funktionsnedsättningar får rätt anpassat stöd.
Vi anser att det är helt nödvändigt att uppdraget med kvalitetsdialogerna får fortsätta för att rusta alla skolhuvudmän och rektorer med de verktyg som krävs för att skapa en likvärdig skola. Att Skolverket gör detta tillsammans med SPSM är ett nytt grepp som vi särskilt tror på. SPSM besitter den kunskap om funktionsnedsättningar kopplat till skolmiljön som många skolor saknar på ledningsnivå för att kunna planera, organisera och resursfördela så att alla elever får det stöd de är i behov av. Myndigheten erbjuder även kunskapsstöd som riktar sig till skolpersonal för att stärka skolornas grundkompetens kring funktionsnedsättningar.
Involvera eleverna
SPSM har även kunskap om hur vi skapar en tillgänglig lär- och skolmiljö som gör att skolor kan arbeta utifrån FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Det handlar om att planera för en universellt utformad skola som möter upp alla elevers behov, minskar behovet av särlösningar och stärker likvärdigheten. Forskning visar att det är en framgångsfaktor att satsa på inkluderande särskilt stöd där eleven involveras i planeringen.
Vi anser att det är helt nödvändigt att regeringen prioriterar om och satsar på ett långsiktigt arbete med kvalitetsdialoger.
Än så länge ligger regeringsuppdraget kvar, men då finansieringen uteblir ser vi stora risker att arbetet kommer att avstanna. Vi menar att det minimerar möjligheterna att förstärka likvärdigheten i skolan och riskerar att öka skolsegregationen. Det är extra sårbart i ett läge där skolors ekonomi förväntas bli än tuffare på grund av den ekonomiska situationen i landet.
Nödvändig kompetens
Vi anser att det är helt nödvändigt att regeringen prioriterar om och satsar på ett långsiktigt arbete med kvalitetsdialoger. Det är ett kostnadseffektivt sätt att tillföra nödvändig kompetens till landets skolor. Vi uppmanar därför skolministern Lotta Edholm (L) att garantera:
- Att pågående uppdrag med kvalitetsdialoger får fortsätta med full kraft.
- Att Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten ges mandat att göra dialogerna obligatoriska för alla skolhuvudmän.
- Att se till att Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten utgår från en kvalitetssäkrad metod för att fånga upp barnens perspektiv och röst i arbetet.