Skolan brister när det kommer till att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning förutsättningar till lärande och utveckling. Många elever får inte undervisning av lärare med pedagogisk utbildning och föräldrarna behöver själva lägga tid på att stötta sina barn, visar en ny rapport från riksförbundet FUB.
Rätten till kognitions- och kommunikationshjälpmedel behöver säkerställas. Socialstyrelsens nationella hjälpmedelsstatistik visar redan att tillgången är ojämlik över landet, skriver Logopedförbundet och Sveriges arbetsterapeuter tillsammans med en rad patientorganisationer.
DEBATT. Att en anhörigstrategi inte omfattar stora anhöriggrupper är orimligt. Vi undrar om regeringen har förstått anhörigas kamp för rätt insatser, skriver Riksförbundet attention, Funktionsrätt Sverige, Anhörigas riksförbund, med fler.
DEBATT. En elevgrupp är i dag helt utestängd från yrkeshögskola och universitet. Därför måste nästa regering se till att även elever från gymnasiesärskolan kan få ta del av den eftergymnasiala utbildningen, skriver Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning.
Toggle ads