Rörelse i skolan ska utvecklas: ”Barn med högt BMI drabbas”

”Många barn går inte ut grundskolan med ett godkänt betyg i idrott och hälsa” säger Jenny Vingliden, HOBS. Nu ska forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) undersöka hur skolämnet idrott och hälsa kan utvecklas, och vad lärare och elever bör kunna.

Att många barn går ut med ofullständiga betyg i ämnet hälsa och idrott kan bero på viktmobbning, otrygg miljö eller andra faktorer, säger Jenny Vingliden, generalsekreterare på Riksförbundet Hälsa oberoende av storlek (HOBS).
Att många barn går ut med ofullständiga betyg i ämnet hälsa och idrott kan bero på viktmobbning, otrygg miljö eller andra faktorer, säger Jenny Vingliden, generalsekreterare på Riksförbundet Hälsa oberoende av storlek (HOBS).Foto: Malin Hoelstad / Svd / TT
Axel Hyttnäs Telin

Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) har nyligen fått 5,7 miljoner till forskning om betydelsen av lärares om ämneskunskaper i rörelse.

Håkan Larsson.
Håkan Larsson. Foto: Linus Hallgren/GIH

Professor Håkan Larsson ska leda forskningsarbetet med mål att utveckla

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00