Debatt

Prime: Det är lätt att skoja om Almedalen

Även om det är lätt att göra sig lustig över de många mötena mellan två personer i beige chinos och ljusblå skjortor så är det faktum att så många företag, organisationer och partier återvänder år efter år det yttersta beviset på att någonting händer i myllret. Det skriver Jonas Hellman, head of public affairs och Johan Dyrendahl, vice vd på Prime.

Vin som serveras på ett mingel i Almedalen 2015.
Vin som serveras på ett mingel i Almedalen 2015.Foto: Marcus Ericsson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Så var vi här igen, i det underbart vackra Visby. Gamarna har kretsat länge över Almedalsveckan men de har hittills haft fel. Flera har beklagat sig över att det är för mycket människor och för många krystade panelsamtal, men faktum kvarstår – väldigt många av landets ledande politiker och opinionsbildare är på plats. För partier, företag och organisationer som vill driva samhällsfrågor är det ett utmärkt tillfälle att mötas och göra avtryck.

På plats är Almedalen som bäst

Under pandemin lärde vi oss att det digitala Almedalen aldrig kan bli något annat än ett komplement. För det är på plats Almedalen är som bäst. I mötet mellan representanter från olika delar av samhället. På många sätt har Almedalen varit den främsta symbolen för Sveriges öppenhet och tillgänglighet till makthavare. En öppenhet som förra året visade sin baksida genom mordet på Ing-Marie Wieselgren, men som vi har starka skäl att slå vakt om – särskilt i dessa tider.

Vilka frågor som lyfts styrs ofta av omvärldshändelser, och i år är det mer om försvar och säkerhet på dagordningen. Tisdagen inleddes med en manifestation för Ukraina som USA:s ambassad och amerikanska handelskammaren, AmCham, stod värdar för, där bland andra Ukrainas ambassadör talade. Både försvarsminister Pål Jonson och civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin var på plats.

Möten som annars skulle ta veckor eller månader att styra upp går plötsligt att lösa på en eftermiddag

Människorna, investeringen – och sommarkänslan

Vad är då hemligheten bakom Almedalsveckan, vad är ingredienserna som gör att den är och förblir en unik mötesplats?

Vi tror att framgången beror på framför allt tre saker:

  1. Att så många är på plats. Möten som annars skulle ta veckor eller månader att styra upp går plötsligt att lösa på en eftermiddag. Det är också något särskilt att kunna springa på ministrar, generaldirektörer, politiska journalister och andra profiler. Under trivsamma former utbyts kunskaper och idéer – till allas nytta.
  2. Att det faktiskt är en god investering. Även om det är lätt att göra sig lustig över de många mötena mellan två personer i beige chinos och ljusblå skjortor så är det faktum att så många företag, organisationer och partier återvänder år efter år det yttersta beviset på att någonting händer i myllret. Att samtalen leder till något mer och att kontaktytorna bidrar till nya initiativ som får effekt långt senare.
  3. Sommarkänslan. Utan de vackra gränderna i medeltidsstaden skulle intresset knappast vara lika stort. 

Lätt att skoja om minglen

Det är tacksamt att skoja om Almedalen, om slutna mingel med en liten krets som redan känner varandra. Men det är att göra det väl lätt för sig. Årets officiella program innehåller över 2 100 programpunkter, alla tillgängliga för allmänheten. Alla möjliga samhällsfrågor diskuteras – av alla möjliga aktörer. Ibland anklagas Almedalen för att ha tappat politikerna till förmån för näringslivet. Men kanske är det inte så att politiken tagit ett steg tillbaka, utan företagen som har klivit fram. Att företag och andra organisationer engagerar sig i samhällsdebatten är ett naturligt inslag i en demokrati och något nödvändigt för att lösa vår tids utmaningar.

Därför är vi övertygade om att Almedalsveckan kommer att finnas kvar – inte bara nästa år utan under överskådlig framtid.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024