Mager miljöanalys i km-skattutredning

VÄGSLITAGEAVGIFT. Miljö- och klimateffekterna av en vägslitageavgift behandlas mycket kortfattat i utredningen som lämnades över till regeringen i dag. En utredning som regeringen har avvisat på förhand.

Johanna Alskog

Hänsyn till och analys av miljö- och klimatmålen intar en mycket undanskymd roll i den utredning om en vägslitageavgift som utredaren Vilhelm Andersson lämnade över till regeringen i dag. En utredning vars förslag om en vägslitageskatt för tunga lastbilar har avfärdats på förhand av regeringen och finansminister Magdalena Andersson (S), bland annat eftersom förslaget inte innebär någon geografisk differentiering av skatten.

LÄS OCKSÅ: Utredning om km-skatt illa genomtänkt

Men det riktas kritik mot att utredningen inte har haft tydliga direktiv från regeringen om att förslagen ska bidra till att uppfylla miljö- och klimatmålen. Exempelvis föreslår utredaren inte heller någon skillnad i skatten för lastbilar med lägre utsläpp än andra. Med mer genomtänkta direktiv skulle regeringen ha fått ett bättre förslag, istället för som nu gå vidare med att utreda frågan på departementet, anser Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores.

Inga miljöexperter

Bland de experter som har varit knutna till utredningen finns de olika transportmyndigheterna representerade, men ingen expert från vare sig Naturvårdsverket eller Energimyndigheten.

Utredningens förslag innebär en skatt på mellan 0,38 och 1,69 kronor per kilometer, beroende på lastbilens vikt. Skatteintäkterna skulle bli 1,5-2,7 miljarder kronor på lång sikt.

Dokumentation


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00