Damberg: Flygplats och flygskatt går hand i hand

KLIMAT. Regeringen ser till att sjösätta både en ny flygplats och en ny flygskatt. Men det finns ingen klimatmotsättning i detta, enligt näringsminister Mikael Damberg (S) som just invigt bygget av Sälens flygplats.

På tisdagen var näringsminister Mikael Damberg med och invigde bygget av den nya flygplatsen i Sälen – Scandinavian Mountains Airport. En flygplatsbygge som regeringen möjliggjort genom att skjuta till en kvarts miljard kronor.

LÄS OCKSÅ: Regeringen kan glädjas åt både flygplats och flygskatt

Mikael Damberg ser det som en viktig satsning för Dalarnas, och även Norges, turism.

– Det här är viktigt för besöksnäringen i Sverige. Jag tror också det är en investering som kommer att leda till andra investeringar. Vi ser redan hur hotell och annan kapacitet byggs ut i hela området, säger han till Altinget.

Flygplatsen syfte är i första hand att flyga in internationella skidturister från länder som Storbritannien, Nederländerna och Danmark till Sälenområdet.

Om 30 år kommer skidsäsongen vara en månad kortare än i dag, enligt SMHI:s klimatprognoser. Hur ser du det?

– Det är därför som regeringen har en ambitiös klimatpolitik, för att minska utsläppen och gå mot nollutsläpp. Flyget ska också bidra, därför genomför vi flygskatten, säger Mikael Damberg och tillägger att många skidturister i dag flyger från Storbritannien till Alperna och att snötäcket lär minska även där. 

Kan du förstå dem som ser en motsättning i att införa flygskatt för att minska flygandet och samtidigt skjuta till ett statligt stöd till en helt ny flygplats?

– Politik handlar om att genomföra flera saker samtidigt. Man måste kunna tugga tuggummi och gå på samma gång, säger han.

– Det är nödvändigt att klara av att se helheten, betonar Damberg.

– Jag backar inte för diskussionen om att flyget måste bära sina kostnader. Den diskussionen får jag ta varje gång jag är ute och reser i landet, säger han.

Sverige är ett långt land som behöver flyget för att hålla samman och som är beroende av internationella förbindelser, enligt Mikael Damberg. Men flygplatsen i Sälen är inte en satsning på att förbättra förbindelserna inom Sverige.

– Det är privata investerare som ligger bakom och deras mål är internationella turister.

Svenska skidturister kommer fortsatt åka bil till backarna i Sälen. Vägsträckan är känd som hårt belastad och olycksdrabbad under högsäsongen vintertid.

Vad kommer regeringen att göra åt vägförbindelsen till Sälen?  

– Det är en stor diskussion i hela Sverige just nu om infrastrukturen. Trafikverket har ju presenterat sin stora infrastrukturplan. Den är ute på remiss och alla får säga sitt. Regeringen kommer att sätta ner fötterna i vår, säger Mikael Damberg.

Forrige artikel Nytt försök att minska ålfisket i december Nytt försök att minska ålfisket i december Næste artikel Sverigedemokraterna backar om SMHI Sverigedemokraterna backar om SMHI
  • Rapportera

    Dag Lindgren

    Dyrare flyg innebär inte stoppat flyg

    Det är skadligt att flyga därför skall vi reducera det med avgifter. Men det är skadligt för miljön att vi överhuvudtaget existerar och konsumerar. Så visst måste det accepteras att vi konsumerar även om det i varierande grad är skadligt. Det gäller att få balans mellan de olika skadliga effekterna. Nu är flyget för billigt i relation mot skadan. Därför måste politiken göra det dyrare. Men det innebär inte att flyget inte skall förbättras och ändå mindre avskaffas. Det förblir en viktig del i vår infrastruktur även om jag hoppas att rollen blir något mindre det närmaste decenniet

  • Rapportera

    Mattias Ahlstedt · Ordf Naturskyddsföreningen Dalarna

    Varför gräver Damberg om utsläppen från flyget ska minska?

    Naturskyddsföreningen i Dalarna har överklagat beslutet. Å ena sidan driver regeringen frågan om flygskatt och hur viktigt det är att minska utsläppen av växthusgaser, å andra sidan är regeringen beredd att satsa 250 miljoner av skattebetalarnas pengar på en flygplats.

    Vi vill ha utveckling på landsbygden och turism är en framtidsnäring. Satsa på järnväg och kollektivtrafik i första hand och fordon som drivs med el och/eller biodrivmedel. Utsläppen från flyget bidrar ju paradoxalt nog till en utveckling som riskerar att minska tillgången på snö i Sälenfjällen!

    Läs hela debattartikeln på: https://dalarna.naturskyddsforeningen.se/2017/10/12/debattartikel-varfor-graver-damberg-om-utslappen-fran-flyget-ska-minska/

Här är miljöstriderna som väntar efter Ringhals

Här är miljöstriderna som väntar efter Ringhals

MILJÖSTRIDER. SD, M, KD och L:s försök att stoppa avvecklingen av kärnkraftsreaktorerna Ringhals 1 och 2 misslyckades och striden är över för den här gången. Men lugnet lär inte vara länge, några rejäla miljöpolitiska fältslag väntar under året som kommer.